fredag den 25. februar 2022

Bregne Krave

 

Emilie har fablet om en halsedisse længere end jeg kan huske. Men ikke en hvilken som helst halsedisse. Hun vidste præcis hvordan den skulle se ud, hun havde bare lidt svært ved at gøre det forståeligt for mig. 

 

 

Da hun fandt Bregne Krave fra Knitting for Olive, blev det lidt lettere at forstå og inden længe var der bestilt garn. Da vi alligevel skulle have mere til Augustrins No 9, valgte hun samme type til halsen, og var ikke helt tilfreds med hastigheden hvormed den blev færdig. 

Hun havde en klar forventning til formen på den færdige hals - den skulle ikke gå ud over hendes egne skuldre og den skulle gå langt nok ned både for og bag til at give god varme inden under flyverdragten, der har vist sig uundværlig, når hun er i praktik og børnene skal udenfor.

Hun ville også gerne have musetakker på alle kanter - hvis det kunne lade sig gøre.

Nu er jeg jo ikke sådan en, der lader en udfordring gå fra mig...

 

 

 


 

 

Design: Bregne Krave af Knitting for Olive.

 

Garn: Drops Air i farven  Lilla tåge. 

Jeg brugte 67 gram til hele kraven.


Pinde: 4 og 4,5 mm. Jeg brugte rundpinde og skiftede størrelse undervejs. 

 

Størrelse: Small

 

 

 Bemærkninger: Jeg slog op med italiensk opslag, for at få en pæn kant. Da jeg nåede halvdelen af den høje hals strikkede jeg en omgang to ret sammen, et omslag *, for at illudere musetakker, uden rigtig at vide om det kunne lade sig gøre i en høj hals. 

Jeg strikkede efter opskriften, til jeg nåede en længde, der passede med skuldrene på mig selv. Den dag havde jeg ikke Emilie at måle på. Men vi er cirka lige høje, så vores skuldermål er også cirka det samme. 

Jeg endte med at prøve både på mig selv og på Emilie, for at fordele maskerne for og bag, jeg forventede at have flere masker fortil, fordi halskanten formentlig ville kravle op bagtil og dermed give flere masker fortil med en vis udringning for til følge. Det passede meget godt. 

Jeg endte med at have otte mønsterrapporter fortil og syv bagtil. 

For at skabe længde for og bag strikkede jeg vendepinde med mønster - det krævede lidt tankevirksomhed, da mønsterpindene optræder for hver tredje pind og dermed hver anden gang vil være fra vrangsiden. Det kan godt lade sig gøre. 

Jeg vendte for hver fjerde maske - både for og bag.

 

 

Jeg endte med at slutte af med en omgang ret og en picotraflukning - strik to masker op med Kabelopslag - tror jeg det hedder - luk fire masker af*

I sidste ende syede jeg ombukskanten til mellem lagene for at holde ombukket på plads i halsen. Det virker umiddelbart meget godt. 

 

Vil du se flere billeder af kraven, kan de ses på Ravlery







Ingen kommentarer:

Send en kommentar