mandag den 7. februar 2022

En lille ny

 

Jeg har fået forlagt den første lille børste jeg lavede og gav til Anders. Det er lidt trist, men giver mulighed for at lave ham en ny.

Jeg har fundet et stykke gren i restekassen med noget der ligner ormehuller på ydersiden. De er ret fine, og jeg håber lidt at kunne beholde dem i det færdige resultat.

 

 

Jeg er på ingen måde færdig med de der børster, jeg har lagt træ til side til et par stykker mere - men I ved, det der tid ikke...

Et par gange over de sidste uger er jeg taget af sted hjemmefra med håb om at kunne nå forbi værkstedet, inden arbejdsdagen for alvor starter, og lige så mange gange er der kommet alt muligt i vejen, inden undervisning, skole, klub eller møder. 

Sådan kan det gå.

 

'
 

I dag var der tid. I dag var jeg forbi og faktisk manglede jeg slet ikke ret meget, inden jeg  skulle videre. Jeg havde rundet pinden groft i enderne og savet den midt over. Det skal være en lukket børste, netop for et bibeholde det fine mønster på ydersiden. 

Jeg manglede stort set bare at slibe fladt, tegne op til huller og bore de der huller. Når børsten er delt i to, er det vigtigt at lave et spor til bindingerne, så snoren ikke kommer i vejen, når der skal limes sammen. 

Jeg nåede det hele. Også sporet, som jeg bankede forsigtigt ud med stemmejern og den der hammer af træ, som jeg ikke ved hvad hedder.

Hver gang jeg står med et stemmejern, bliver jeg i tvivl om hvilken vej sådan et skal vende. Hver gang vælger jeg den vej, jeg synes ser mest fornuftig ud, og hver gang tænker jeg at det er forkert. 

 

 

Jeg tog et billede og sendte til Anders. Han var lidt for længe om at svare, jeg var færdig med sporet og ved at rydde og støvsuge efter alle kunstens regler - man må ikke feje i et træværksted, det støver for meget. 

Jeg havde ret. Jeg vendte stemmejernet forkert. Nu ved jeg det, når jeg lige om lidt skal give min viden videre til et enkelt barn, der var hurtig nok til børste nummer to, som selvfølgelig skal være lidt mere udfordrende. 

 

 

Og børsterne. Dem har jeg herhjemme, så en weekend uden de store planer, og børsten er så godt som færdig. 

Den skal i øvrigt lige slibes på siden hvor børstehårene skal stikke ud, og fedtes god og grundigt ind. Det er nemlig ikke rigtig til at gøre, når først børsterne er på plads. 






Ingen kommentarer:

Send en kommentar