lørdag den 6. juni 2020

Det ser stribet ud


Nu er jeg ikke kendt for at lave små sirlige prøver og lære lidt ad gangen, når det drejer sig om nyt.

Næh, jeg springer som regel direkte ud på dybt vant og binder kurve i større format, strikker snoninger i flere versioner, spinder straks til et sjal eller noget helt fjerde.

Skal det være anderledes når jeg får fingre i en væv - det tænker jeg ikke.







Så jeg vævede et stykke stof af håndspundet garn  -og vasker det stadig, fordi planen er en lille smule filtning, og jeg ikke tør stoppe det direkte i en varm vask. Altså ryger det med på lidt højere grader, når weekendens vask er på programmet.

Jeg er ikke nået så langt... Håndvask og uldvask i maskine. I morgen får det en tur på tredive grader...

Men det var ikke det jeg ville fortælle om. For væven står selvfølgelig ikke stille. Endnu. For tankerne om de næste projekter mangler materialer. Men indtil da...

Jeg kan da væve stof til en nederdel.

Kan jeg ikke?


Jeg har en hel masse Kauni i laceformat. Tynd uld, 500 gram og håbet om mindst tre meter stof.

Det er i hvert fald planen.







Jeg væver med dobbelt tråd og endnu en gang dobbelt i kanterne. Jeg har allerede lært noget om trendtråd i fuld bredde - det kan godt være tricky - og kanterne kan bestemt blive pænere.

I øvrigt skal den der nederdel nok foeres...





Og jeg har en drøm om at væve viskestykker.

Jeg ved bare ikke nok om hvor tyndt garn der skal til, hvor det kan købes eller hvor fin en kam tyndt viskestykkegarn kræver...





6 kommentarer:

  1. Du vil få nogle dejlige viskestykker, hvis du væver i hør. Prøv og spørg hos Karen Noe, Karen er uddannet væver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lykke, jeg er ude i noget i den retning :)

      Slet
  2. Har du kigget hos Spindelvæven? De har nogle kits til viskestykkevævning, har jeg set.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jette, jeg har kigget hos spindelvæven, men jeg synes det er svært at gennemskue. Jeg har ikke overvejet kits, så jeg skal vist lige kigge igen. Det er tit smart at starte med en hjælpepakke :)

      Slet
  3. Du er jo slet ikke til at stoppe.....

    SvarSlet
    Svar
    1. Christunte, det er heller ikke meningen :P

      Slet