mandag den 29. juni 2020

Uldent klæde


Det er meget hyggeligt at brede sig over mange forskellige håndværk. Det betyder også at alting tager lidt længere tid, eller at ting sker i etaper.





Det med at væve, for eksempel. Jeg væver, men bare lidt ad gangen. Hen ad vejen bliver det til noget.

Er jeg sikker på.


Jeg har længe vidst at det tynde Kauni Lace garn jeg fik som gave til et blogtræf for længe siden, skulle væves. Jeg er også helt overbevist om, at det færdige stof skal blive til en nederdel.

Men det bliver ikke lige nu. Det er ganske simpelt for varmt.

Der er mange ting, det er for varmt til, lige nu.


Men færdigt, er det.











Projekt: Uldent stof til en nederdel.


Garn: Kauni Lace 8/1. Farven hedder XEOC.

Jeg brugte garnet til både trend og islæt. Jeg havde 500 gram, ville egentlig gerne have brugt det hele, men hvordan beregner man lige hvor meget, der går til hvad..?

Jeg endte med at bruge 382 gram.


Kam: 30/10 - dvs 30 tråde på langs pr 10 centimeter. Det var den jeg havde.





Trend og Islæt: Både trendtråden og islættet er Kauni. Jeg lagde garnet dobbelt på både den ene og den anden led. Ellers blev det for tyndt og løst. Havde jeg haft en finere kam, kunne jeg have vævet med en enkelt tråd. Som det blev, er det blevet rigtig godt.

Jeg brugte hele vævens bredde. 60 centimeter. Jeg har købt et sæt pinde, der kan sættes i matchende huller i undersiden af væven, så væven kan bruges som trendbord - dvs meget lange snore kan vikles op, og give et meget langt færdigt stykke væv.

Jeg satsede på at måle omkring 4 meter op. Og lærte at 4 meter ikke nødvendigvis er 4 meter. Garn i stræk - og det kommer det hurtigt, når det måles op og under vævningen - bliver sjovt nok kortere, når det ikke længere er i stræk.

Jeg bliver hele tiden klogere.


Størrelse: Frisk fra væven målte stoffet 57 cm i bredden og var 302 cm langt.

Jeg vaskede det på 30 grader i maskinen. Efter vask måler det 51 x 294 cm.

Der er rigeligt til en nederdel.





Bemærkninger: Stoffet har efter vask også foldet sig rigtig flot ud og er lækkert, blødt og fungerer lige nu fint som et sjal eller et lille tæppe. Hvis jeg skulle fryse.

For at forstærke kanten lagde jeg trådene dobbelt i kanterne, så de to yderste trendtråde i hver side er dobbelte. Det kan noget, og er absolut værd at lege med en anden gang.


Har du lyst til at se flere billeder af stoffet og processen, kan de ses lige her på Ravelry.





2 kommentarer:

  1. Hej Pernille, Det er fedt og se at andre er begyndt at væve, hvis jeg har forstået det rigtigt er du også rimelig "ny". Og her er det så, jeg må bede om mine himmelbå !!!! Hvordan får du de flotte kanter?????????? Hver gang jeg vender ryggen til væven er venstre side blevet ujævn, mener jeg har prøvet alt på nær den ene ting der virker.
    Tak for de fede ting hilsen Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Øhhh... Måske er jeg for ny til at give et fornuftigt svar. Jeg prøver at holde garnet til i kanten, og lade det ligge i en vinkel, så der er garn nok til at kunne bølge op og ned, over og under trenden, når islættet slåes ned med kammen. Jeg ved ikke om det har noget med kanten at gøre.. eller om det overhovedet giver mening. Måske er det begynderheld.

      Og tusind tak Kirsten :)

      Slet