søndag den 17. september 2017

En erstatning for Holger


Det var ikke med Holger i tankerne, jeg for længe siden begyndte og færdiggjorde en blå kat til Henriette. Dengang vidste jeg slet ikke at Holger ikke skulle være mere, og hvorfor hun lige skulle have en blå kat fortaber sig lidt i tågerne.





Jeg har en uklar erindring om, at Henriette i en sidebemærkning sagde noget om at hun ville have en kat, og der ret hurtigt efter dukkede en opskrift på en kat op.. men det kan også godt være noget jeg finder på.

Under alle omstændigheder faldt den helt stillesiddende, som aldrig viger pladsen (med mindre den bliver hjulpet) i god jord.

Så god jord, at Henriette for en kort bemærkning slet ikke have øje for resten af gaven...












Design: Luna The African Flower Cat af Jo's Crocheteria.


Garn: Karen Klarbæks Økologiske bomuldsgarn. Jeg valgte en flok blå, der passede sammen.

Der gik 274 gram garn til den færdige kat - fyld fra en Ikeapude og to glasøjne.


Hæklenål: 2½ mm.



Størrelse: Jeg har glemt at måle den, men bortset fra hovedet der er til den store side, er den rimelig life-size.







Bemærkninger: Jeg undlod de lukkede øjne, og hæklede helt som jeg plejer.

Opskriften er ikke fra Heidi Bears, som plejer at være den foretrukne afrikanske blomster-designer, og her skulle sekskanterne syes sammen - jeg hæklede sammen. Igen som jeg plejer, men måtte undervejs holde tungen en smule mere lige i munden, for at gennemskue hvor kanterne skulle passes sammen.

For at sikre overgangen mellem hoved og krop satte jeg en sekskant mellem hoved og krop. Det skulle der efter opskriften ikke være, men jeg synes det giver mere stabilitet og sikrer at halsen ikke udvider sig og bliver ikke-eksisterende.





Har du lyst til at se flere billeder af katten, kan den ses lige her på Ravery.





2 kommentarer: