fredag den 1. september 2017

Mermaid


Jeg har aldrig strikket Hanne Falkenberg før, men mange er de gange, jeg har hørt om de fantastiske opskrifter hun skriver.





Lidt nørded har man vel lov at være, og bare for at afprøve påstanden om de fantastiske opskrifter kastede jeg mig over Mermaid, som jeg gennem årene mere end en gang har sukket over. For mange år siden strikkede jeg en trøje i stort set samme snit, designet af norske Solveig Hisdal.

Det var en trøje jeg brugte rigtig meget, og nu er jeg spændt på om også Mermaid vil få samme opmærksomhed. Jeg er ikke overbevist. Det lidt pæne jakkeprægede er ikke så Pernille-agtigt, og selvom jeg har haft den på op til flere gange, er det ikke umiddelbart det stykke strik jeg først rækker ud efter.

Men den var faktisk meget sjov at strikke.

Trods mange lange retriller.






Design: Mermaid af Hanne Falkenberg.


Garn: Agnes fra Familien Davidsen i farverne Pil, Plæne og Vesterhav. Garnet er 100% lammeuld - og en fryd at strikke med.

Der gik 473 gram til den færdige trøje.


Pinde: 3 og 3½ mm - alt på rundpind frem og tilbage. (Jeg strikkede hestetømmen med en strømpepind - eller to)


Størrelse: Medium.





Bemærkninger: Jeg er ikke utilfreds med opskriften. Den er fin, der står hvad der skal stå - til tider er den lige lovlig indforstået i strikkeuniverset og det forventes at man kan tænke selv. Som sådan ikke noget at sætte en finger på - fantastisk er bare ikke det ord der først faldt mig ind.

Jeg lavede tre ændringer - og noget andet farveskift end foreskrevet. Og det til trods for at opskriften er godt gennemarbejdet og uden brug for ændringer. Hvis altså ikke man er mig, og helst skal lave noget om - bare et eller andet...

Da jeg nåede midt bag tilføjede jeg en kile, der ellers ikke skulle være der. Det betød at jeg ikke ville have de ekstra lyse grønne riller, der efter opskriften skulle have omgivet de midterste mørke grønne retriller. For at få antallet af riller øverst i nakken til at passe, ændrede jeg på antallet af masker inden vendinger i vendestrikken øverst på ryggen. Jeg vendte vistnok for hver 4. maske i stedet for det angivne, til jeg endte op med samme antal retriller som opskriften foreskrev.




Min anden ændring var ærmet. Dels ville jeg også her have en midterkile, dels havde jeg ikke nok af den lyse grønne, og besluttede mig derfor for striber omkring kilen som på kroppen. Det var ikke nok, og jeg endte med at vendestriksektionen i sidesømme mod ryggen blev blå.

For at kunne strikke kilen som den blev strikket på kroppen, vendte jeg ærmet, så for blev bag og ret blev vrang. Det gav mig samtidig mulighed for at strikke kanten forneden som på kroppen, så jeg beholdt farveskift hen over ærmet i kanten, i stedet for den hestetømme, der efter opskriften skulle have været strikket på bagefter.

Min sidste ændring handlede om forkanten. Det irriterede mig at opslagskanten - den allerførste hestetømme, som der blev samlet masker op i, endte med et andet udtryk end aflukningskanten. På opslagskanten (venstre forkant) bliver der en række vrangmaskebuler i en anden farve end kanten på forsiden af trøjen. Det gør der ikke på den anden side - altså højre forkant.

Samtidig synes jeg ikke at jeg kunne sy de to hestetømmer pænt sammen midt bag. Altså pillede jeg den første hestetømme op, satte opslagsmaskerne på en pind og fortsatte aflukningshestetømmen, ned langs venstre forkant. Og fik dermed to ens forkanter.


Har du lyst til at se flere billeder af trøjen, kan den ses lige her på Ravery.




2 kommentarer:

  1. Nøj, den er FLOT! Det ser fedt ud med den ekstra kile på ryggen, og farverne er rigtig flotte. Håber, du bliver rigtig glad for den! Jeg har ikke strikket Hanne Falkenberg endnu - er noget bekymret for alle retrillerne, men det er rart at høre, at opskriften faktisk er god og at det ikke er alt for kedeligt. Det er et superflot resultat!

    SvarSlet
    Svar
    1. Christunte, der er mange gentagelser i den. Det har også sin charme og bliver hurtigt til alle tiders mødestrik :)

      Slet