søndag den 18. april 2021

Der er hul i København

 

Det er efterhånden nogle uger siden jeg var til det halvårlige tandlægetjek. Min tandlæge bor i indre by, lige uden for selve middelalderbyen med udsigt til Rosenborg Slot. 



At cykle helt ind til city af København, var en nærmest nostalgisk oplevelse. Hvor er det længe siden, jeg sidst reelt var helt inde i byen. Det er ikke fordi jeg under almindelige vilkår overrender Hovedstaden, men jeg plejer alligevel at komme der oftere.

På vej tilbage kørte jeg gennem de gamle bydele, i stedet for at køre udenom, og pludselig stod jeg over for et syn jeg ikke lige havde regnet med. Der er ganske simpelt hul i København.

Ved Gammeltorv er en af de smukke gamle bygninger ved at blive totalrenoveret. Totalrenoveret i en grad hvor alt bortset fra facaden er væk. Som i helt væk. Den gamle facade bliver holdt oppe af store stilladser, og hvor bygherren nok havde forestillet sig en noget hurtigere fremgang, er byggeriet gået lidt i stå, mens Københavns Museum har påbegyndt en udgravning af grunden under




De senere års metroarbejde har igen og igen vist at København er noget ældre end først antaget, og under kælderen til huset på hjørnet af Strøget og Gammeltorv er der udgravet en lille del af byens måske ældste voldgrav og middelalderens store St Clemensstræde med tilhørende bro over voldgraven. 

I voldgraven er fundet Vævevægte, en bennål og Østersøkeramik. Langt vigtigere er nok de større linjer, der viser meget mere om hvordan, hvor og hvornår vi levede for mange, mange år siden.




Jeg synes historie er spændende, og når den viser sig lige foran næsen på mig, stopper jeg op og vil se med. At renoveringen af bygningen så også passer på det smukke gamle udtryk, holder jeg også meget af.

Faktisk blev jeg i helt godt humør, da jeg kørte videre ud af byen, på vej mod Rødovre, skolen og arbejde.  






Ingen kommentarer:

Send en kommentar