tirsdag den 23. november 2010

På vej over Rådhuspladsen


Juletræet rejses


Rødovre Rådhusplads flankeres af Rådhuset og biblioteket, der begge er tegnede af Arne Jacobsen og begge også er fredede.

Rådhuset stod færdigbygget i 1956, mens biblioteket blev taget i brug i 1970.

Nord for biblioteket ligger Viften, Rødovres kulturelle samlingspunkt med biograf, koncert- og teatersal. Hvem der står for udformingen af Viften, kan jeg desværre ikke finde noget om.

Mod syd ligger Rødovre Centrum, der blev grundlagt af gartner Aage Knudsen, der ejede arealerne, havde store visioner og tog til USA efter inspiration. Da centret åbnede i 1966, var det Nordeuropas største overdækkede butikscenter.

Jeg havde ærinde på biblioteket og skåede over Rådhuspladsen på vejen videre. Jeg måtte pænt gå udenom afspæring, biler og gulklædte mænd, for dagen i dag er dagen, hvor årets juletræ rejses på pladsen.

Det blæste godt, så jeg håber, det ikke blev alt for svært i sidste ende, at få træet til at stå lidt mere lige, end det var villigt til, da jeg gik forbi.

2 kommentarer: