mandag den 30. december 2019

Garnglade julegaver


Det er mandag, og selvom der står ferie i kalenderen, var det planen at Oscar skulle komme og spise. men det glemte hans forældre.

Det var ellers han forældre, der i første omgang mente det var en supergod ide.

Sådan kan det gå.





Jeg har ryddet hans tallerken, forklæde og legetøj væk igen, fjernet afspærringen ind mod den lille stue og stillet rokken tilbage på plads.

Som regel må han gerne lege med den, jeg tror ikke den tager skade. Men lige nu sidder der både garn og uld på den, som jeg ikke lige gider skal knække og sættes sammen igen. Der sidder tit garn på spolen, men når ikke der også hænger fibre fast, er det ikke noget problem - så man han gerne dreje og lege og kigge nærmere.

Han skal vel lære det en dag :)

Når jeg ikke kan vise billeder af Oscar, kan jeg finde de garnrelaterede julegaver frem. Jeg fik også andre gaver, men de er ikke lige så spændende at vise frem.





Emilie købte strikkepinde. Mange er de gange hun har spurgt ind til størrelser og længder. Jeg er ikke organiseret nok, til at kunne slynge en manglende størrelse ud, når jeg ikke lige synes jeg mangler. Så nu har jeg et par af de skæve størrelser af driftwood fra Lykke Crafts. Skæve størrelser er ikke nogen dårlig ting at have liggende.

Hun havde også købt en spole til den lille rok. Den skal nok få ben at gå på, for det igangværende projekt - som jeg regner med kommer til at tage de næste mange måneder. mangler mindst én spole. Måske to. Men så ved jeg hvor jeg kan få dem. Jeg spinder på garn til en sweater. Det bliver nok en cardigan, men om det er det ene eller det andet, kræves vist samme mængde garn.

Jeg hr firehundrede gram uld i to forskellige farveblandinger og to forskellige fibertyper. Jeg har planlagt noget som forhåbentlig bliver en glidende overgang fra den ene farve til den anden. Jeg håber det virker, og skal nok vise mere. Det bliver totrådet, for jeg er ikke hurtig, og kan ikke overskue tanken om tre tråde, med den tilhørende mængde at tid sådan nogen tager. Jeg nøjes med to, og skal helt sikkert med tiden afprøve det med tre.





I theafdelingen, som bestemt hænger sammen med strik skulle man tro Lotte og Bettina havde snakket sammen. Fra den ene fik jeg et strikkekrus fra Bruuns Keramik. Den anden havde fundet den fineste lille tepotte til at stille theposen på, når theen har trukket. Den lille potte er fragtet hjem fra Polen, og jeg har ladet mig fortælle at den bør passe perfekt i enhver strikketaske. Det er ganske vist.

Det bør næsten siges at Jonathan havde købt the og min søster gav os en kassefuld af kandiserede mandler i alskens afskygninger. Der er ikke et øje tørt.


Fra min mor og Annelise lå et gavekort til Knudegarn. Jeg ved præcis hvad jeg vil have, jeg er bare ikke sikker på den præcise mængde. Lige nu strikker jeg af garn købte hos samme Knudegarn i Lønstrup for et par år siden. Dengang valgte jeg den grønne, men lige ved siden af hang en petroleumsblå, som var svær at lade blive tilbage.

Jeg tænker jeg strikker det igangværende færdigt, og dermed får mulighed for at regne lidt på, hvor meget jeg skal bruge, inden en bestilling.





Nina havde fundet den fineste lille saks, fra japanske Cohana. Den har et godt klip og passer fint i den lille æske med strikketilbehør, jeg tit har med mig.


Jeg har faktisk også fået en bog. Min søster havde fundet en hæklebog. Jeg så i øjnene at jeg aldrig ville komme til at bruge den, og var forbi boghandleren i går, for at bestille en bog om farver og garnkonstruktioner i forhold til spinding.

Jeg venter spændt på at den når frem.


Det var i øvrigt noget af en oplevelse. Den bogkyndige var ikke på arbejde, i stedet blev jeg ekspederet af en ung gut, der ikke vidste meget om at bestille engelsksprogede bøger hjem. han fik hjælp af en ung pige, der vidste lidt mere, men heller ikke var helt sikker. Undervejs måtte han ringe til en ven, undskyldte ventetiden og insisterede på at de nok skulle finde ud af det, da jeg tilbød at komme igen en anden dag.

Jeg havde ikke travlt og den unge mand lærte noget nyt. Også selvom han ikke lignede en, der synes jeg travl julegavebyttedag, var den bedste dag at lære nyt.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar