fredag den 24. juni 2022

Med syl og et simpelt måleinstrument

 

Næste skridt i bogbindingen af den relativt simple bog, er en flok huller til at sy gennem. Her kom den hjemmelavede vugge til huller i god brug.

Jeg havde samlet syv bunker med foldede papirsider. Altså skulle jeg sy syv gange. Det krævede huller i de syv bunker og korresponderende huller i ryggen af bogen, til at sy fast gennem.

 

 

Den første bog jeg lavede blev syet som et ottetal gennem tre huller for hver sektion. Jeg tror egentlig tre huller er rigeligt, selvom jeg synes det lyder af lidt. Derfor valgte jeg at forsøge med lidt flere og lavede i stedet fem huller for hver sektion.

Hullerne laver jeg med en syl. Sektionerne ligger slået op i vuggen og sylen kan presses gennem folden i bunken af papir, så hullet bliver placeret præcis i midten af folden. Hullerne i ryggen pressede jeg gennem ryggen og ned i en rest gummi oprindelig beregnet til at lave trykklodser til stempeltryk af. 

 

 

For at sikre at det enkelte stykke papir i bunkerne - jeg havde omkring otte eller ni stykker papir i hver sektion - blev på plads og ikke forskubbede sig inden huller og syning, holdt jeg dem på plads med et par hårnåle. 

Jeg fjernede ikke hårnålene før sektionen var syet fast til ryggen af bogen. 



Jeg startede med at tegne hullernes placering ind på indersiden af ryggen, så de blev placeret i en ens afstand fra hinanden både i den ene og den anden retning.

Med de indtegnede huller som målestok, lavede jeg et simpelt måleredskab af et stykke foldet papir med indtegning af afstanden mellem hullerne og bogens bredde sammen med en markering af hvad der er op og ned, som jeg brugte til at placere hullerne i de enkelte papirbunker, når de lå i vuggen, klar til gennemhulning.

 

 

Det meget simple redskab genkendte jeg i øvrigt hos Four Keys Book Arts, så det er ikke engang noget nogen har opfundet til de simple junkjournals. Det er ganske simpelt et gammelt gennemprøvet redskab. 

Nogen ting behøver ikke udvikle sig med tiden. 

Med hullerne i hus, er det tid til at sy det hele sammen. 

 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar