mandag den 6. juni 2022

En vugge af en art

 

For at alt ikke skal handle om Nyborg - der skal nok komme mere - har jeg gang i projektet med at lave en bog af gammelt papir og omslaget fra en gammel bog. 

 


 

Det tager tid at lave en bog, når jeg samtidig gerne vil billededokumentere. Det duer ikke at få lyst til at sætte mig med papir og alting, når det er mørkt udenfor. 

Men faktisk er jeg nået et godt stykke. Og jeg har lavet et stykke værktøj, som nok skal blive nyttigt. 

Jeg har forsøgt at google mig til den danske betegnelse, men jeg kan ikke finde ud af hvad den hedder på dansk. På engelsk hedder det en Pircing Cradle - altså en vugge til at gennemhulle. Eller rettere en vuggelignende anordning, der bruges, når der skal laves huller i de enkelte stykker papir til binding af en bog.

Papirerne samles til signaturer - det tror jeg også det hedder på dansk - inden de bliver gennemhullede, og senere syet til en bog. 

 


 

Jeg har fundet en bogbinder på Youtube, som laver de vildeste ting. han har sådan en anordning af træ, som jeg så nogle gange i hans arbejde, og tænkte var smart. Men han har også lavet en video, der viser hvordan man selv kan lave en af omslaget fra en gammel bog, der ikke længere skal bruges. 

Jeg havde tilfældigvis en gammel bog, som blev købt til genbrugsmateriale og derfor ikke længere indeholder så mange sider, som den gjorde engang. Jeg har endda hevet sider ud af netop den bog, til min kommende bog.

Den viste sig at have den rette størrelse, jeg gjorde som manden forklarede i videoen, og lige om lidt er jeg klar til at lave huller i den bunke signaturer jeg har skåret til den der kommende bog.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar