tirsdag den 21. april 2020

Tilbage til skolen


Nødundervisningen er i fuld gang.





Min indsats handler lige nu mest om at være der, gå til hånde i forhold til en lærer, der har planlagt men har svært ved at overskue en hel klasse over et større område. Det gør jeg gerne og har allerede haft gode snakke med fjerde klassen og lært lidt om Geogebra sammen med femte klassen.

I morgen skal jeg lige huske at finde en tommestok og kridt frem. For noget af snakken med fjerde klassen handlede om hvor langt to meter er. De havde mange gode ideer til hvor langt det kunne være.

Jeg forestiller mig, at hvis de selv får lov at sætte to streger og vi bagefter måler den afstand de tror er to meter, giver det en mere lærerig oplevelse end at nogen siger noget.


I øvrigt er der jordbærplanter i vores altankasser. Vi har ikke selv plantet dem, de er meget små, og det bliver spændende om de bliver til mere.





2 kommentarer:

  1. Anskuelighedsundervisning er altid vældig pædagogisk - det forstås bedre og sætter sig derved nok også bedre fast.
    Jeg har også en ide om, at børn nemmere kan forholde sig til begrebet tid, hvis de lærer klokken på et ur med rigtige, gammeldags visere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen klokken er et af mine kæpheste. Det er ufatteligt hvor mange børn, der ikke kan klokken - og ja, ikke har nogen tidsfornemmelse.
      Det er en af de ting, vi plejer at bruge oceaner af tid på. Jeg har endda fået en masse fantastisk materiale af en skolens matematiklærere :)

      Slet