søndag den 19. april 2020

Fremgang i spinderiet


Det er som om det med at spinde foregår i etaper.

Nogen dage kører det bare, andre står det helt stille.

De sidste dage har der været fremgang.





Det igangværende sweater-spind nærmer sig noget, der ligner vejs ende. Eller snarere et midtvejsmål.

De firehundrede gram uld, der skal ende som garn til en cardigan, har som udgangspunkt et mål om at blive spundet på seks spoler. De seks spoler skal derefter tvindes sammen to og to og slutteligt ende som tre fed garn.

Seks er nok mere realistisk, for med spolernes størrelse er det begrænset hvor meget garn, der kan være på hver - men lad os bare sige tre. Det lyder godt.





Billederne er nogle dage gamle. For i mellemtiden er endnu en spole fyldt op. Den femte sidder på rokken og mangler blot den sidste fjerdedel af den uld, den er tiltænkt.

Det betyder at pludselig er delmålet med at fylde de seks spoler inden for rækkevidde.

Det betyder også at jeg spinder mere, eller hurtigere. Mere målrettet måske.

Det er sjovt som følelsen af at nå målet, tit får processen til at gå hurtigere. Nærmest helt af sig selv.





Jeg ved ikke meget om de forskellige uldtyper. Jeg ved der er mange, at de er meget forskellige og der kan være stor forskel på at spinde forskellige uldtyper. Forskellige fibertyper er en hel anden historie.

De to typer jeg spinder sammen her, er langt hen ad vejen temmelig ens. Så vidt jeg kan bedømme.

Den ene er Targhee (den mørke) den anden Île de France (den lyse). det føles som om de har nogenlunde lige lange fibre, at de er nogenlunde lige bløde og nogenlunde lige lette at spinde.

Er der en forskel, er île de france en smule blødere og en smule lettere at spinde. Men det er ikke meget.

Jeg har en plan om at afslutte den femte spole meget hurtigt - helst i morgen - så jeg kan komme i gang med den sidste.

Samtidig er jeg lidt i tvivl om hvor meget jeg egentlig får spundet de næste dage. Der står skole og SFO på programmet fra 9.30 til 16.00 hver dag den kommende uge. Det bliver helt sikkert også spændende, jeg glæder mig, og kan godt forestille mig, at overskuddet når jeg kommer hjem er til at overskue.





Det bliver alligevel spændende at se det færdige garn.

Specielt spændende at se om min plan virker.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar