tirsdag den 25. juli 2017

Legepladser, bådfarten og store is

Ferier er altid ensbetydende med ture, tid og plads til skøre indfald. I år er ingen undtagelse.

Med byggerodet er turene skruet i vejret, og rengøringen og oprydningen, som også plejer at være en del af ferierne, sløjfet.

Gennem de sidste mange år har vi lånt en af de små røde minibusser med Rødovrelogo af en af kommunens specialskoler, der holder lukket i sommerferien og dermed ikke selv skal bruge den. Bussen giver gode muligheder, og sammen med en privatbil kan vi komme vidt omkring når børnetallet ikke overstiger antallet af pladser - eller der er nok medarbejdere med kørekort på arbejde.

I sidste uge var der mange børn og knap så mange kørekort, og vi var med det offentlige ude i verden. I denne uge er der nærmest flere voksne end børn, og selvom det er dejligt at vi ikke har børn, der holder sommerferie i Klubben, er det også en lille smule kedeligt, når der er meget få.

Til gengæld er der god plads i bussen, og i går kunne vi derfor tage to børn på nakken, krydre med to voksne og tage på jagt efter gode legepladser. Vi fandt mange, og de to unger havde det sjovt. Der er heller ingen tvivl om værdien i at kunne finde nye siddepladser i bussen, for hver gang vi har gjort et stop.

Vi endte i Vallensbæk Havn, spiste is og nød solen inden vi kørte tilbage til den støvede, larmende byggeplads af en Klub.

I dag blev de to børn fra i går hjemme. Tre andre mødte op, og med tre turklare voksne kørte vi mod Lyngby, Bådfarten, Bagsværd Sø og et besøg på området ved Sophienholm. En time senere sejlede vi tilbage og kørte mod Rungsted og Mikkelborg is.

Vi tog turen langs Strandvejen hjem, og blev enige om at de kommende fjerdeklasser må gennem et længere emne om de danske farvande. Nej! Det var ikke Atlanterhavet, vi kørte langs...

Måske skulle vi inddrage den danske geografi - vi nåede heller ikke til Jylland. Eller Tyskland.

I morgen har vi planer om Helsingør, Kronborg og gamle kanoner.