fredag den 4. marts 2022

Forsøg nummer to

 

I dag var vejret perfekt til  bål. Solen skinnede, det var ikke varmt, men varmt nok til at jeg endte med at tage båljakken af og nøjes med den gode filtede sweater, der er udnævnt til bålsweater. Jakken er en gammel politijakke, der har tilhørt Louises far, og som vi allesammen bruger på skift, når vi laver bål.

 

 

Berit fandt støbejernsæbleskivepander til en god pris i vinterferien, så nu har vi tre, og de skulle selvfølgelig tages i brug. 

Det ærgrede mig at det aldrig rigtig lykkes med pizzakuglerne, dengang vi prøvede første gang, så jeg tænkte at jeg hellere måtte gøre som i oplægget, og basere kuglerne på færdigkøbt dej. Det var en god ide. Jeg tænker at den hjemmelavede dej, blev for let og luftig til kugler i en pande. Den kunne sikkert godt bruges, hvis vi havde brugt bålpanderne og bagt dem flade. Det må vi prøve en anden gang.

I dag blev det kugleform. Og med håb om så lidt spild som muligt. 

 


 

Altså købte jeg ind, lukkede kun det op vi skulle bruge og besluttede mig for en vegetarisk variant - så var vi på forhånd ude over hvem der kan spise hvad.

Jeg medbragte det mest nødvendige (note til self: husk grydelapper næste gang - støbejernspander bliver varme. Også på håndtaget...), åbnede kun for en dåse hakkede tomater, jag havde købt dem inklusive basilikum, og besluttede at hvidløg og hvad jeg ellers kunne have fundet på at fylde i, måtte vente, og havde en pose revet ost sammen med en tang, så ingen brugte fingrene. 

Osten er der mere af, en enkelt dåse tomater passede perfekt. Jeg nåede at bruge to ruller af den færdiglavede dej - åbnede en pakke ad gangen, skar det op i firkanter, lod ungerne om at folde og trille rundt om fyldet og fik endda de fleste til også at vende i panderne undervejs. 

 


 

Godt med olie er en god ide, og samtidig viste det sig også at det er en god ide med tomme huller i panden. Så kan kuglerne ganske simpelt vippes hen til det næste tomme hul, i stedet for at vende i det samme hul. 

Jeg brugte trefoden og den ophængte rist. Det betød at risten kunne hæves og sænkes alt efter hvor meget knald der var på bålet.

Ungerne var tilfredse, synes det smagte godt og var klar til mere.

 

 

Anders synes jeg duftede skønt, da jeg nåede hjem. Emilie synes det var en god ide jeg gik i bad.

Sådan er der forskel på folk.






'


Ingen kommentarer:

Send en kommentar