torsdag den 31. december 2015

Hæklede småtterier


Stjernevrimmel


Inden året for alvor rinder ud, vil jeg forsøge at komme til bunds i de hjemmelavede julegaver. Der er tid mellem de hyggelige små måltider fordelt på apetizer, forret., hovedret og noget sødt til midnat, som vi går rundt og pusler om, mens vi kigger lidt på festfyrværkeriet udenfor, lytter til nytårstale, spiller lidt computer, strikker, snakker eller hvad der nu falder os ind.

Gæsterne er blevet hjemme. Sådan kan det gå, og når de ikke gider besøge os, kan de blive hjemme. Daniel ringede for et par timer siden, tydeligt sukkende. Han havde længe og med megen tålmodighed forsøgt at stoppe kattene i transportkassen, men ikke om de ville derned. Sidste år virkede de ikke voldsomt imponeret af den megen larm, så mon ikke de klarer at være alene hjemme. Og ellers er de selv ude om det – eller noget…


Stjernevrimmel


Et par af årets julegaver blev sæt i matchende farver. Ikke sæt der skal bruges sammen, men bare fordi jeg synes grydelapper kunne være ganske fornuftige gaver og jeg endnu ikke har forsøgt mig med Heidi Bears små fine hæklede stjerner. Hvad stjernerne skal bruges til, er jeg ikke helt sikker på. Men jeg er temmelig sikker på, at de både fungerer som pynt, som hygge eller som nålepude.

Herhjemme mente både Emilie og Anders at en større flok i en krans kunne være fint på døren.


Om ikke andet var de både overkommelige og hyggelige at sidde med.


Stjernevrimmel

Stjernevrimmel


Inden december nåede jeg også at hækle et par til Daniel, som blev pakket ind og brugt til pakkeleg på arbejdet. Jeg er ikke helt sikker på modtagelsen, så vidt jeg forstod var modtageren ikke overvældende lykkelig, mens et par af de andre havde lovprist dem. Jeg håber bare at modtageren har taget dem i brug og fundet trøst i at de virker.








Design: Litte Stars African Flower Crochet Pattern af Heidi Bear.


Garn: Bomuldsgarn og en smule glimmer. Begge stjernerne er som sædvanligt stoppet med fiberfyld fra en IKEApude.

Der går cirka 24 gram garn og to knapper til en stjerne.


Hæklenål: 2½ mm.


Størrelse: De er begge cirka 12 cm i diameter.


Og grydelapper

Og grydelapper

Og grydelapper


Bemærkninger: Stjernerne bød på en ny type afrikanske blomster. Denne gang indgik både hele og halve stangmasker, for at gøre kvadratiske firkanter til romber.

I følge opskriften skulle alle de mange (ti) romber hækles hver for sig og siden syes sammen. Men jeg er blevet svært glad for muligheden for at hækle sammen undervejs. Selvom det lige krævede lidt tankevirksomhed at gennemskue sammenhæklingen, er jeg temmelig sikker på, at det i sidste ende er hurtigere at hækle sammen undervejs, end bagefter at sy sammen.

Det kan selvfølgelig komme an på temperament.

Den lilla fulgte opskriften ganske som foreskrevet. Den tredie farve (glimmertråden) skulle somnoget nyt helt ned og fange i den første omgang. Jeg gjorde som der stod, synes resultatet så forkert ud, og valgte på den blå at gøre som jeg plejer og blot lade tredie farve fange ned om anden omgang.


Grydelapperne er stadig de bedste jeg nogensinde er stødt på. Dobbelte, tykke og gode at holde med. Fakta for grydelapperne har jeg skrevet om før. Her er ingen ændringer sket.


Har du lyst til at se flere billeder af stjernerne, kan den lilla ses her og den blå lige her. Flere billeder af grydelapperne findes også på Ravery. De lilla her, og de blå lige her.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar