tirsdag den 16. september 2014

Family Tree


Jeg har stikket et sjal. Det er jo ikke første gang...


Family Tree


Det er heller ikke første gang jeg har strikket et mysterium.

Jeg var ikke sikker på, at jeg ville. Jeg har før strikket sjaler af Erica Jackofsky med varierende udfald. Som udgangspunkt laver hun nogle fine ting, og nogle gode opskrifter. Såhhh... Og jeg havde garn liggende, der passede på strikkefasthed og så videre.

Det gode ved de mystiske sjaler er, at enkeltdelene sjældent er særlig store og dermed lette at overskue. Jeg havde brug for lethed at overskue. Og med hele fem dele og dermed fem uger, har det været et rigtig fint projekt at have liggende.

Jeg er lidt usikker på resultatet. Faktisk troede jeg længe at jeg aldrig ville komme til at bruge det. Men så havde jeg det på i går. Tvivlen skal jo komme til gode. Og det var rigtig rart at have på.

Sjalet indeholder elementer jeg ikke har været omkring før. Og et fint lille mønster, der ikke er noget nyt i, men som er rigtig fint. Træet i midten er jeg ikke særlig vild med, men når først sjalet bliver krøllet lidt og lagt om halsen, er træet ikke længere midtpunktet og det fine mønster med perler på snor, bliver langt mere fremtrædende.

Det kan jeg godt lide.


Family Tree


Jeg kan også godt lide den Lettiske fletning. Jeg ved ikke hvad den egentlig hedder på dansk - jeg har bare direkte oversat. Det krævede lidt kiggen på youtube videoer at gennemskue, men så var det forholdsvis simpelt. Får du selv lyst til en fletning, så søg på Latvian Braid.

Sjalet er ikke særlig stort, og jeg lavede endda den store størrelse. Men sjovt nok virker det størrer når jeg har det på. Jeg kunne forestille mig, at det har en del at gøre med garnet, der er blødt og varmt på samme tid.

Knopperne på træet skulle efter opskriften være perler eller nupps. Jeg er ikke vild med perler på strik, så jeg valgte nupps, og endte op med et sjal der lissom manglede noget. Midterstykket blev for ensfarvet. Så jeg syede nupps'ne lysegrønne i stedet. Det synes jeg blev ret godt.


Family Tree


Jeg tilføjede også en hæklet kant foroven. En gang fastmasker i det mørkegrønne og en gang krebsemasker (eller omvendte fastmasker) tilbage i den lysegrønne. Den hæklede kant matcher opslagningen fint.

Egentlig skulle der også have været et andet mønster undervejs. Et mønster der af en anden strikker blev navngivet spor. Jeg brød mig ikke specielt om sporene og valgte udelukkende at bruge perlemønstret.

Øverst skiftede jeg bund og mønsterfarve. Det var ikke planen, og jeg var gået i gang med den farveorden der fra start var skabt, da jeg læste at designeren faktisk havde tænkt sig et farveskift. Hmm, tænkte jeg, pillede de sidste tre pinde op og skiftede farve.





fakta3




Design: Family Tree Shawl af Erica Jackofsky.


Garn: Knit Picks Palette i farverne Tidepool Heather og Limeade Heather.

Der gik ikke meget til. Det færdige sjal vejer 122 gram - 83 gramm af den mørke og 39 gram af den lyse.


Pinde: 3½.


Størrelse: Jeg strikkede Large. Det færdige sjal måler 165 i vingefang og blot 40 cm i højden.


Family Tree


Bemærkninger: Den lettiske fletning var nyt for mig og noget jeg godt kunne finde på at bruge en anden gang.

På den føste pind efter kanten og den lettiske fletning valgte jeg at strikke alle masker vrang. Jeg synes det gav en pænere overgang inden træet.

Jeg brugte German Short Rows i stedet for den beskrevne teknik til vendestrik.

Jeg fravalgte mønster nummer to og holdt mig til de fine perler på en snor over hele sjalet.

Ifølge opskriften skulle de sidste masker syes sammen på tværs. Jeg prøvede ikke, men besluttede i stedet at slutte af med at strikke et par pinde mere med flere sammenstrik, for til sidst at ende med blot tre masker, der blev lukket af.

Jeg skiftede bund og mønsterfarve i den sidste sektion og tilføjede en hæklet kant øverst. Både fordi det gav et mere færdigt resultat og fordi den oprindelige kant ikke var særlig pæn.

Til sidst udskiftede jeg de mørke nupps på træet med lyse. Det krævede nål og tråd og temmelig meget tid.


Har du lyst til at se flere billeder af sjalet, kan de ses lige her på Ravelry.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar