søndag den 6. juli 2014

Rescale


Den der dinosaur... Den havde jo ikke nær nok rygplader. Langtfra. Jeg vidste det egentlig godt, men Anders sagde han var tilfreds, og det ville han sikkert også være blevet ved at være, hvis ikke tanker om flere bed sig fast og snurrede rundt i mit hovede.

Jeg synes for eksempel at billedet fra New Mexico Museum of Natural History and Science siger det hele.


Stegosaurusen Stix - med rygplader i massevis


Med feriestart og tid, passede det fint at tage ind til Sille, hygge, snakke og købe et ekstra nøgle af den mørke oliven, der fylder pænt meget af rygpladerne. Et nøgle viste sig hurtigt ikke at være nok, så da Anders og jeg i starten af ugen tog mod byen, var første stop Stoff & Stil efter nøgle nummer to.

Da garnet var til Anders, mente han nok at det var ham der skulle betale. Det kom der en sjov episode ud af, da ekspedienten tydeligvis synes det var overmåde galant, sådan at finde pungen frem for et enkelt nøgle. Anders svarede at siden garnet var til ham såh..., hvorpå den meget feminine mandlige ekspedient næsten slog knuder på sig selv, mens han sagde åhh og ihhh.

Vi valgte ikke at fortælle hvad garnet skulle bruges til, og lod ham blive i troen på beklædning af en art.


Stegosaurusen Stix - med rygplader i massevis


Jeg lavede fire et halvt sæt rygplader mere. Ulden fra Stoff & Stil har en ret kort løbelængde, så de ni dobbelte femkanter endte med at veje 114 gram. Det er en pæn stor forøgning af de i forvejen 443 gram garn dyret vejede.

Oprindeligt er stegosaurusen udstyret med fire sæt rygplader. Alle femkanter. Tre sæt fulde femkanter og et enkelt mindre sæt. Det mindre fremkommer når den yderste stangmaskeomgang undlades. For at kunne få en række rygplader, der går fra lille over stor og tilbage til lille startede jeg med at lave halvanden sæt af de små. Halvanden fordi de enkelte sæt skal sidde forskudt og lidt tilfældigt for hinanden.

Jeg ville også have større plader. Jeg kunne selvfølgelig have lavet femkanterne større ved at tilføje en omgang eller to, men jeg synes tanken var utiltalende og var bange for at det ville ødelægge designet i de enkelte blomster.

Jeg valgte i stedet at hækle på større nåle. Hele dyret er hæklet med en hæklenål nummer tre. Jeg hæklede to ekstra sæt rygplader på en nål nummer fire og et enkelt sæt på nål nummer fem. De blev placeret lidt tættere end jeg oprindeligt havde placeret dem.

Jeg synes den er blevet meget bedre. Den ligner meget mere en stegosaurus. Og Anders er lykkelig.


Stegosaurusen Stix - med rygplader i massevis


Vi gik en tur på volden og fandt bregner til photoshoot. Bregner fordi bregnerne er en af de ældste planter og levede på dinosaurernes tid. Dengang fandtes træer endnu ikke, den udvikling der blev til træer var ikke nåett så langt endnu.

Bregnerne var så til gengæld så store, at de bregner vi fandt slet ikke kan stå mål med tidligeres tiders skove af bregner i størrelser der vil gøre selv Amazonas misundelig.


Forresten hedder stegosaurusen Stix og siger noget i retning af Sqrurawk!  Fordi den til tider kan være lidt svær at høre og skal øve sig på at bruge sin ydre stemme i stedet for sin indre stemme, hjælper vi den ind imellem...

3 kommentarer:

  1. Jeg kan godt forstå andres er glad for den, super flot, du kan altså noget med det kreative.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hov det var da en spøjs måde at stave til Anders ;0) dette blev vist bedre ;0)

      Slet
    2. Tak Violykke :)
      Jeg synes det er sjovt, og tænker at det er hel del af det med at kunne.
      Jeg kender godt det med at stave lidt for hurtigt :)

      Slet