tirsdag den 7. oktober 2008

Pant/pant ikke


Da jeg for fire et halvt år siden startede i Caféen, var det et sted hvor medlemmerne passede på tingene og følte at det var "Vores Café". Omstændigheder ændrer sig og det kuld vi sagde farvel til inden sommerferien, havde det bestemt ikke sådan - der var snarere en overvejende holdning til, at det var i orden tanketomt at ødelægge ting.


Ungerne besluttede derfor selv i løbet af sidste år at indføre et pantsystem så bolde, spil, bat, karakoeCD'er, billardkugler, tusser, kort og så videre blev låst inde.
Det virker, alting kommer tilbage. Men jeg kan ikke lade være med at føle mig som hersker i en politistat, når jeg går rundt med nøgler og hele tiden skal låse op så en mobiltelefon eller nøgler kan byttes til en fodbold eller en playstation.

I år er medlemmerne af en hel anden støbning, af den slags, der godt kan ende med at føle at "det her er vores sted, og det skal vi passe på".

Derfor havde vi voksne et forslag til afskaffelse af pantsystemet på Brugerrådets første møde i år.

Vi indfører i stedet et barometer - sætter 2500,- kr på højkant, lader alting være frit tilgængeligt, forsvinder noget - bliver noget ødelagt og nyindkøb nødvendigt tages beløbet derfra.
Et acrylrør, tre poser tørrede majs og en rulle dymotape - nu er vi klar.

Røret er ikke bare forsynet med mulighed for at aflæse det resterende beløb - men også muligheden for at aflæse hvad pengene kan bruges til.

De penge der ikke går til nyindkøb skal nemlig bruges til sjov for hele Caféen.
- Er hele beløbet tilbage er der mulighed for en god tur ud af huset, mens ingen penge kan udløse en cykeltur på volden eller at vi popper alle de fjernede majskorn og spiser dem :)


Foreløbig er det et forsøg frem til vinterferien - virker det fortsætter vi.

Jeg håber virkelig det virker.
Personligt hader jeg pantsystemet :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar