mandag den 10. januar 2022

Gys og gru i morgenmørket

 

Jeg er ikke morgenmenneske, jeg er bedre til at sidde op til klokken alt for længe. Men jeg kan godt komme op, hvis jeg skal. Og derfor ringede mit vækkeur i morges klokken fem, og halvanden time senere mødtes jeg med resten af mit ene team til gys og gru i morgenmørket.



I fjerde klasse skal de i gang med temaet gys og gru i danskundervisningen. I fredags blev de introduceret til emnet og i morges blev det for alvor skudt i gang.

Da klokken slog syv var samtlige elever mødt og blev bænket på tæpper om bålet i grillhytten. Det brændte på det tidspunkt lystigt og vi fodrede det godt og grundigt, så der senere ville være masser af gløder.

Mens skolen langsomt vågnede op, andre elever kunne høres i det fjerne og solen fik mere og mere magt, sad vi fælles i mørket og hørte på en gruelig historie om unge mænd, smukke kvinder, genfærd, ruiner, gamle huse, varsler, død og tomme kister.



Børnene synes det var fantastisk, bød godt ind på hvad de forskellige elemeter betyder, og da lyset for alvor fik magt var gløderne klar, snobrødsdejen portionsanrettet og den varme kakao god at lune sig på. 

Jeg er vild med sådan nogle tiltag. Jeg er vild med når undervisningen flytter ud af klasserummet og jeg er vild med et team, der bare gør det, finder på og er med på den værste. Her var det mest mig, der var med. De andre fandt på, jeg sagde bare ja, pakkede vognen og dukkede op.

Da vi nåede ti-pausen blev det hele pakket sammen, ungerne hjalp med at slæbe tilbage mod skolen og jeg overtog oprydningen. Jeg kunne sagtens have fået hjælp, men jeg havde ikke travlt, jeg skulle ikke fortsætte undervisningen, og havde brug for at holde mig i gang, for ikke at falde for den tidlige opvågning.



Altså nåede jeg både et bad, så mine kolleger ikke skulle trækkes med bålduften dagen igennem, omdannede resten af snobrødsdejen til friskbagte boller og legede med stiksaven og et par opslagstavler fra kælderen, inden det blev tid til at holde det ugentlige teammøde i den anden fjerdeklasse og siden børnene i klubben.  

Opslagstavlerne er endnu et led i udeskoleundervisningen, som jeg har lovet at finde kreativitet til, så vi fælles kan vise hvordan vi bruger muligheden for at tage ud og komme hjem igen med masser af spændende læring i dagligdagen.






2 kommentarer:

  1. Gruelige historier er da meget bedre om morgenen, hvor dagslyset er på vej, end lige inden man skal sove. Og snobrød om morgenen!
    Jeg ville gerne gå på din skole....

    SvarSlet
    Svar
    1. Christunte, jeg er glad for min skole :)

      Slet