søndag den 2. januar 2022

Leave Gnome Stone Unturned

 

Vi er stadig tæt på nytåret, og Oscar er stadig på besøg. Det har været skønt at have ham her, men det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg glæder mig til at kunne aflevere ham igen i morgen.

Jeg kunne godt ønske mig flere overnatninger. Det kommende år kunne være et godt sted at starte.

Mens han sover de uskyldiges søvn, tænker jeg det er tid at vise endnu et færdigt projekt frem. Ud over det her har jeg endnu to færdige ting liggende. Det ene handler om garn, det andet træ. Der burde kunne findes tid i løb et af de kommende dage. 



Imagined Landscapes strikker de sjoveste små nisser - eller gnomer. De udkommer vist altid som samstrik, uden anden viden om det færdige resultat, end at det ender som en nisse. 

For et par år siden strikkede jeg med en enkelt gang, og da der viste sig at være endnu en nisse i år, der udkom som en julekalender gennem december, slog jeg til. Specielt fordi jeg havde masser af garn tilovers fra det dengang netop strikkede Westknitsjal, som jeg tænkte godt kunne gå for nissefarver. 

Sådan en lille nisse tager ikke lang tid at strikke, og når opskriften er skåret op i småstykker over firetyve dage - der var godtnok nogle dage undervejs uden strik, tager det nærmest ingen tid at strikke med. 

Jeg nåede at være bagud et par gange, men med ganske små portioner opskrift, var det forholdsvist simpelt at følge med igen.



De fleste af de små nisser synes jeg er rigtig fine, og årets nisse (jeg ved ikke om det kan kaldes årets - der var vist også en tidligere på året), eller julens nisse endte rigtig fint. Den blev færdig lige i tide til at være med juleaften og siden er den blevet pakket væk. Så kan den komme frem næste år. 

Måske lidt strengt, når den lige var kommet til verden.








Design: Leave Gnome Stone Unturned af Imagined Landscapes.


Garn: Holst Supersoft i farverne Sage Blue, Moorland, Willow og Damask.

Jeg brugte 29 gram garn - inklusive den lille pose til det tunge fyld jeg strikkede, fordi jeg ikke gad rejse mig og finde stof, nål og tråd.


Pinde: 2 og 2,25 mm. 

Det var tynde pinde og de eneste 2 mm pinde jeg havde var et sæt korte strømpepinde. Det lykkedes mig beklageligvis at knække den ene undervejs. Der er heldigvis stadig fire tilbage, så jeg kunne blive ved at strikke rundt.


Størrelse: Den færdige projekt vejer 59 gram alt inklusive. 

Selve nissen står for de 53 gram, er 26,5 centimeter høj og 10 centimeter bred nederst.

Nissebarnet vejer de sidste 6 gram, har en højde på 15 centimeter når løkken øverst på huen måles med og er cirka 5 centimeter bred.



Bemærkninger: Nissens krop skulle efter opskriften strikkes i rib. Jeg prøvede og brød mig ikke om det. I stedet strikkede jeg perlestrik og har derfor nok en lidt mere trivelig nisse end alle andre.

På huen skulle lommen centreres og udsmykkes med en knap. Jeg synes der skulle bo noget i lommen, og syede en lille snegl af en hestetømme i tre farver. Det lykkedes mig at tabe sneglen efter billederne blev taget, og selvom jeg gik frem og tilbage tre gange, da det gik op for mig den var væk, fandt jeg den ikke igen. 

Jeg synes stadig der skal bo noget i lommen, og håber jeg finder eller finder på et eller anden inden næste jul.



Jeg skulle have fyldt mere plastgranulat i bunden af nissen. Den står ikke særlig godt. Det er der heldigvis råd for.


Vil du se flere billeder af de små nisser, kan de ses på Ravelry.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar