søndag den 30. januar 2022

Diamantstrømpen

 

Maja har lovet at fortsætte strømpestrikkeriet igen i år. Med januar var derfor et nyt mønster klart. Jweg lover ikke at strikke med hver måned, men jeg synes ideen er god, og kan jeg se mig selv i månedens strømpe er jeg med.

 

 

I januar havde Maja valgt at vi skulle strikke diamanter. Jeg har valgt at ændre lidt på mønstret, så jeg synes det blev pænere. Mine ændringer gav et noget strammere mønster, der med de mange smocksammentrækninger betyder at det ikke er en strømpe med den store elasticitet. 

Det var muligvis derfor mønstret fra starten så ud som det gjorde. Jeg valgte at være ligeglad, og kan heldigvis være i de færdige strømper - jeg nåede undervejs at blive lidt i tvivl. 

Nu er jeg bare spændt på hvad Maja har fundet på til februar.






Design: Diamantstrømpen af Knitwear by Maki.


Garn: Jeg har brugt strømpegarn fra A Knitters World med både mohair og nylon som slidstyrke. Farven hedder Rainy Day og garnet er købt på Fiberfolk tilbage i august.

Jeg brugte 76 gram til et par strømper, der passer mig. 


Pinde: Addi Lace rundpind 80 cm 2,25 mm. Jeg strikker magic loop.


Størrelse: Strømperne er one-size. Det lavede jeg ikke om på, og strikkede i længden så de passede til mine fødder. Jeg strikkede halvanden mønstergentagelse ned ad benet inden hælen.

 


Bemærkninger: Jeg synes egentlig jeg havde styr på det, nu viser det sig at jeg undlod en enkelt række i mønstret. Jeg er ikke sikker på det som sådan ses, jeg lavede alligevel om, og strikkede mønstret hele vejen rundt uden opholdet i siden, der nok ville have givet lidt mere plads.

I det hele taget brugte jeg ikke rigtig opskriften. Det gør jeg sjældent når det handler om strømper. Jeg bruger mønstret, når der er et, og strikker ellers resten som det passer mig. Derfor ved jeg heller ikke om jeg har gjort noget der stod i opskriften, eller jeg har handlet helt på egen hånd. 

Så store forskelle er der ikke på strømper. 

Jeg strikkede en hæl med flap og kile i stedet for timeglashælen angivet i opskriften. Jeg må bare indrømme at jeg bedre kan lide hælflappen, og synes den sidder bedre på min fod. 

Jeg fortsatte mønstret ned over hælen i en lidt modificeret facon.

 

 

Efter hælen tog jeg ind til 32 masker under foden. i stedet for de 36 der er angivet i opskriften og mønstret har brug for. Min erfaring siger mig, at foden bliver for stor hvis jeg har mere end 32 masker under foden.

På overfoden var der stadig 36 masker, men da mønstret var af den art der trækker sammen, var det nødvendigt for at nå rundt om foden. De 36 masker var ikke nødvendige for at nå rundt ved tåen, hvorfor jeg på første omgang tå tog ind, så jeg havde 32 masker både over og under foden.

 

Jeg har kigget efter i opskriften, og kan konstatere at jeg gjorde noget andet end der stod. Det gør jeg nok også næste gang.

 

Vil du se flere billeder af strømperne, kan de ses på Ravelry.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar