søndag den 8. august 2021

Winterberry Socks

 

Inden endnu en hektisk uge starter, er det vist på tide at få vist nogle af de strømper frem, som længe har været færdige - og er taget i brug.



Dengang jeg stadig havde ferie blev jeg færdig med andet par strømper til Emilie, af de tre hun købte garn til. Det sidste par er slået op og er i den forgangne uge vokset et stykke.

Emilie har for længst taget dem i brug, inden fik jeg billeder i kameraet, og kan derfor fremvise stadig nye ubrugte strømper.

Mens jeg er i Aarhus er Emilie hjemme, endda alene for siden fredag har også Anders huseret ved mig. Han bliver til onsdag morgen, hvor han har fået passage hjem, og jeg er ikke sikker på andet end, hun hygger sig hjemme.

Der er i hvert fald indløbet bulletiner om klip i stof og eksperimenteren med forskellige syteknikker. Noget er strandet og venter på jeg kommer hjem. Men mon ikke der også er noget at vise frem.







Design: Winterberry af This Handmade Life


Garn: It's for socks fra It's Yarn i farven Mokka.

Der gik 85 gram til hele parret.


Pinde: 2,5 mm Addi CraSy Trio


Størrelse: Jeg startede med 72 masker og tog jævnt ind til 64 masker inden jeg nåede anklen.




Bemærkninger:
Jeg strikkede selvfølgelig mønstret hele vejen rundt om strømpen. Jeg var ikke specielt gode venner med de mange bobler, men de skulle til, og de blev til.

Der er 8 masker mellem fra 72 til 64. Jeg tog 2 masker ind i starten af hver mønstergentagelse, fordelt over benet 4 gange, så mønstret endte med at passe med det mindre mønster. Jeg starter altid indtagene midt bag, og arbejder mig mod midt for. Jeg er ikke sikker på det giver mening, men det gør det for mig.

Da jeg nåede hælen strikkede jeg to masker sammen midt i hælmaskerne, og fik et ulige antal masker. Jeg kan godt lide symmetri og jeg forstår ikke at strømper altid består af et lige antal masker, som aldrig kan skabe symmetri i et ribmønster over hælen.

Jeg fortsatte med 31 masker underneden på foden og strikkede to masker sammen midt i mønstret over foden lige inden tåen. Det betød at jeg endte med et ens antal masker på over- og underfod til tå.



Jeg ændrede en lille smule i den sidste mønstergentagelse inden tåen. Jeg synes ikke stilken skulle fortsætte til ingenting, og strikkede derfor vrang i stedet for vrang, så der i den sidste gentagelse ikke voksede en ny stilk frem.

Tåen strikkede jeg helt som jeg plejer. 


Du kan se flere billeder af strømperne på Ravelry.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar