torsdag den 6. juni 2019

Til sved på panden


Da januar endnu var ny, fandt jeg kassen med bomuldsgarn frem, og startede projekt Flere små håndklæder til at medbringe når jeg træner.

I søndags lukkede jeg det sidste af, vaskede dem alle og stoppede dem i tørretumbleren.





Jeg havde fra start en ide om at strikke femten klude. Undervejs revurderende jeg til tolv, blev i tvivl, var egentlig nået til femten igen, men blev enig med mig selv om at tolv vist er rigeligt lige nu.

Planen med de mange klude, involverer netop tørretumbleren. De fire klude jeg strikkede for længe siden bliver nemlig flittigt brugt, vasket uge efter uge, tørret på en snor og bliver efterhånden hårdere og hårdere.

Generelt tørrer alt mit vasketøj på en snor. Ikke kun for at tænke på miljøet, men også for at skåne tøjet mest muligt. Tørretumbling er hårdt ved tøj - men altså også hårdt ved miljøet.

Det eneste jeg holder på at tørrertumble er håndklæder. Jeg vil have den blødhed tumblingen giver. Jeg vasker ikke håndklæder hver uge, snarere en gang om måneden. Med fire træningsklude er der derfor ikke nok til de kan ryge med i håndklædetørringen - og blødheden.





Derfor startede jeg bunken af nye håndklæder. Derfor og også fordi mit lager af bomuldsgarn var vokset til en mængde, der betød at jeg nærmest ikke kunne lukke låget til bomuldskassen.

Fem en halv måned og seks hundrede gram senere, er der mærkeligt nok ikke den store forskel...

Jeg forstår det ikke rigtigt.

Måske godt jeg også har en plan om vaskeklude.... Men det bliver ikke lige nu. Lige nu har jeg fået nok af bomuldsgarn for et stykke tid.

Nå men de første klude er brugt, lagt til vask og venter på at jeg næste gang vasker håndklæder med tørretumbling til følge.










Design: 12 forskellige klude cirka 35 x 45 centimeter (de er noget forskellige i størrelserne). Alle klude er forskellige, jeg har fundet mønstre i diverse bøger og tegnet et par stykker selv.


Garn: Bomuldsgarn fra lageret. Det meste Olines Cotton fra Garnudsalg - økotexcertificeret og i mange fine farver. Der var også garn fra søstrene Grenes økosektion og en rest af Tante Grøns Bio-blomsterfrø.

Der gik i alt 599 gram garn til de 12 håndklæder.







Pinde: 3½ mm.


Størrelse: Alt afhængig af mønstrene er størrelserne forskellige. Jeg slog op efter cirka samme maskeantal - i retning af 75 masker +/- i forhold til mønsterrapporter og sluttede, når jeg synes de så lange nok ud.

Cirkastørrelsen er 35x45 centimeter.





Bemærkninger: Som udgangspunkt ville jeg kun strikke ret og vrangmønstre og ledte den ene bog efter den anden igennem for fine mønstre. Jeg fandt også et par stykker på nettet - vist via pinterest og endte med at tegne krydser på ternet papir selv.

Ret- og vrangmaskerne udviklede sig undervejs til også at indeholde huller.

Jeg havde et af de meget hullede håndklæder med i dag, da jeg rundede træningscentret på vej hjem i noget nær hedebølge. Jeg kan hermed konstatere at huller virker også fint til at tørre sved af panden - og nakken og halsen og hvor svenden ellers dukker op, og er i vejen.

Jeg strikkede dem alle sammen - på nær et - med mindst to farver. Nogle skiftede farve fordi jeg løb tør for garn, men langt de fleste skiftede, fordi det var sjovere at strikke striber end at fortsætte i samme farve.





På Ravelry har jeg forsøgt at gøre hvert enkelt håndklæde op.

De første er lidt mere udførlige end de sidste i opremsningen. Jeg har ikke billedemæssigt styr på hvilket håndklæde der blev strikket før hvilket, men hvis du har lyst til at se de nærmere detaljer, kan du se dem lige her.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar