fredag den 14. juni 2019

Doris


Jeg plejer at slå op til et par nye strømper, når de igangværende er færdige. Men så var det projekt-gør-tingene-færdige så dagens lys, og stedet for at strikke nye strømper, fandt jeg de igangværende mønsterstrikkede vanter frem.





Det er også en slags strømper...

Eller i hvert fald lidt i samme kategori.

Nu er de også færdige, men der er stadig ikke nye strømper på pindene.

Det kommer nok. Jeg har faktisk ikke travlt. Det er en lille smule mærkeligt. Men også helt okey.





Til gengæld har jeg over de sidste dage opdaget noget nyt.

I går gjorde jeg mig store tanker om strømpepinde versus magic loop og ville helst det første. Det vil jeg stadig helst, nogen gange - og venter stadig på pinde til ærmestrik.

Faktisk ligger de oppe i pakkeboksen og venter på at blive hentet. Men jeg ville hellere hjem, da jeg havde fri end stoppe i centret og gå gennem myldret. Jeg henter dem i morgen... eller en anden dag. Inden længe.

Jeg snakkede også om mønsterstrik på en hue i går. De mange flere masker en hue kræver kontra vanter, var meget nemmere at sidde med. Jeg fik en oplevelse af at mønsterstrikken gled meget lettere, og det blev pænere. Der er nok heller ingen tvivl om at garnkvaliteten har noget at gøre her, og at huen fra i går, bliver strikket med noget ultralækkert garn.





Med til huen hører et par vanter. Da huen var færdig slog jeg op til vanterne - på strømpepinde. Det fungerede fint til ribben, men da mønsterstrikken stod for døren, virkede det bare overhovedet ikke. Altså skiftede jeg til rundpind og magic loop. Det var så meget lettere.

Doris blev strikket på strømpepinde, og det var lidt noget rod at sidde med. Måske er det også derfor de er endt til den noget lille side. Eller også var det fordi vanter altid ender med at blive for store og det skulle de her ikke være. Det er de så ikke!

Men altså nu er jeg jo nødt til at strikke endnu et par mønsterstrikkede vanter - med magic loop. Bare for at finde ud af, om det gør en forskel. Det - eller om det handler om garnet.











Design: Doris af Clara Falk fra bogen Vanter til alle årstider.


Garn: Højlandsuld fra Garnudsalg. Udenpå er mønstret strikket af farverne Græshoppe og Åbent hav, mens striberne indeni er af Viol og den samme Græshoppe.

Jeg har ikke styr på hvor meget jeg har brugt af hver farve. Men de færdige vanter vejer 28 gram.


Pinde: 2½ mm strømpepinde. Knit Pro Zing - 15 centimeter lange.


Størrelse: Der er kun en størrelse. Jeg strikkede dem noget mindre, for at passe til min hånd. Det blev lidt småt. Jeg kan sagtens være i dem, men det kunne have været fint med lidt mere bevægelsefrihed.

Det husker jeg næste gang.







Bemærkninger: Jeg startede med en hestetømme - lige så mange omgange som maskeantallet - og samlede masker op heri. Bortset fra lidt kortere længde på både hånd og tommel, strikkede jeg efter anvisningen.

Til foeret samlede jeg masker op på bagsiden af hestetømmen, og strikkede nogenlunde efter opskriften. Jeg skulle nok have taget en maske eller to ind, for at gøre foeret lidt mindre. Det gør jeg næste gang.

Foeret strikkede jeg stribet, to omgange af hver farve. Jeg orkede ikke striber på tomlen, som alligevel ikke kan ses, så den blev lilla på begge vanter.

Jeg synes ikke det var fantastisk flot strik, men maskerne lagde sig så fint, efter vask. Det var nærmest magi.


Har du lyst til at se flere billeder af vanterne, kan den ses lige her på Ravery.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar