tirsdag den 26. marts 2019

Lykketræf


Bettina havde en bunke garn liggende, som var til overs efter flytning og samkørende oprydning. Tag hvad I vil have, sagde hun og jeg kom hjem med orange til Oscar og lyserød til Rose.





Orange, fordi Oscar rækker ud after alt orange, og alle derfor er enige om at det må være hans yndlingsfarve. Lyserød, fordi det er Silles yndlingsfarve - Rose fik ikke en mulighed for at bestemme.

I første omgang tænkte jeg en kjole. Men så sendte Bente Geil Lykketræf på gaden, og jeg var solgt.

Som sædvanligt, med børnetøj, sprang jeg det med strikkeprøver over - det er til et barn, børn vokser, og skulle det færdige blive for stort, rammer hun vel størrelsen. En dag. For jeg vidste godt at ville jeg ramme den der strikkefasthed skævt - og det var der en mulighed for - ville jeg ende med en større størrelse end forventet.

Og det gjorde jeg.







Nu er den færdig. De fine træknapper jeg havde med til Banko lukker tæt og resten af garnet er allerede i gang med en transformation mod en kjole.











Design: Lykketræf fra Geilsk.


Garn: Kauni Solid og Effekt. Hvid farve AA på ærmerne, kombineret med pink nuancer farve EE.

Der gik 161 gram til den færdige trøje.


Pinde: 3 mm - mest rundpinde.


Størrelse: Jeg gik ud fra en størrelse 2 år, men måtte justere til en 3 år undervejs.

Jeg kunne godt have droppet den sidste udtagelsesgentagelse, og fået en noget smallere trøje - men det gjorde jeg så ikke.





Bemærkninger: Trøjen er blevet noget bredere end opskriften lægger op til. Altså måtte jeg måle og omregne, for ikke at ende med alt for lange ærmer. Det betød også, at for at nå alle indtagningerne, tog jeg ind på hver 6. pind gennem hele ærmet.

Jeg endte med alligevel at have lidt for mange masker og tog 6 masker jævnt fordelt ind, i forbindelse med den lyserøde kant på ærmerne.

Jeg synes halsen blev for løs og hæklede en række fastmasker.

Knaphullerne sidder ifølge opskriften i drengesiden. Nu er trøjen tænkt til en pige så jeg valgte at strikke hullerne i højre side. 


Har du lyst til at se flere billeder af trøjen, kan den ses lige her på Ravery.





2 kommentarer:

  1. Hvor er den bare fin! Det er virkelig pænt med de ensfarvede ærmer. Rigtig tøselyserød....

    SvarSlet
    Svar
    1. Christunte, faktisk må jeg indrømme at de fine raglanudtagninger kommer meget bedre til deres ret i ensfarvet garn. Men tøset - helt sikkert :)

      Slet