mandag den 18. marts 2019

Lullaby Hat


Jeg har strikket en hue. På store pinde. Det gik stærkt.





Det ser endda ud til, at jeg lige nåede det, inden varmen gør sit indtog.

Indtil varmen for alvor er her, er den dejlig varm, når jeg cykler frem og tilbage til arbejde.

Den er strikket af tyk, blød og let uld fra træffet hos Violykke. Ulden er farvet med tagrør og jeg er spændt på hvordan farven holder, efterhånden som tid og vask slider på den.

Meget mere er der ikke at sige. Jeg manglede en varm hue, jeg fik tykt, blødt garn forærende. Nu har jeg en hue. Og garn nok til en mere.

Måske jeg skulle strikke en mere.











Design: Lullaby Hat af Marzena Koaczek.


Garn: Chunky Merino fra Vaje & Co, farvet med tagrør i to farver.

Den færdige hue vejer 81 gram - 27 gram af den lyse og 54 gram af den mørke.


Pinde: De korteste rundpinde jeg kunne finde - 6 og 8 mm.


Størrelse: Opskriften er one size og mente at passe en hovedstørrelse på 54-56 cm. Mit hoved er lidt mindre, så da opskriften ville have ribben strikket på en pind 6½ mm og jeg ikke ejer sådan en, tænkte jeg at 6 mm nok ville være et fint alternativ, der forhåbentlig ville passe om mit hoved.

Det virkede fint.







Bemærkninger: Ribben skulle sådan set kun have været 6 centimeter høj. Men jeg havde to små fed af den lyse og omtrent hundrede gram af den mørke grønne, så jeg besluttede at strikke den lyse helt op og endte med at bruge det ene lille fed af den lyse grønne.

Jeg er lidt i tvivl om de 18 centimeter perlestrik selve huen består af skulle måles fra opslagningskanten eller fra starten af perlestrikken. jeg læste det som starten af perlestrikken og strikkede cirka 18 centimeter inden jeg afsluttede toppen og hæftede enderne.

Jeg har rigelig hue, selvom jeg folder ribben så langt op, at jeg har et godt stykke med dobbelt strik og god varme om ørerne. Havde jeg strikket efter opskriften med en kortere rib og ikke lavet et ombuk, tænker jeg, at huen ville være meget lang.

Som den er nu, er den god varm.


Har du lyst til at se flere billeder af huen, kan den ses lige her på Ravery.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar