fredag den 6. januar 2012

Læderindbindinger



Inde i Fiolstræde ligger et rodet antikvariat. Jeg har det mistænkt for at være et udsalg af et større. Mistanken blev kun bestyrket, da vi i tirsdags gik forbi og alle bøgerne kostede ti kroner stykket.

Bøger med gotisk skrift

Udsigten til læderindbundne bøger, fik mig til at træde indenfor. Min hjerne sammenkoblede nemlig læderbetræk og gotiske bogstaver. Med Emilies hjælp fandt vi flere bøger med den smukke skrift.

Jeg fik tre med hjem. Tredive kroner og en tungt lastet taske. Ud over et bind af Steen Steensen Blichers samlede skrifter, kender jeg ingen af dem.

Jeg kan godt læse den gotiske tekst, men jeg tvivler på jeg gør det. Lige nu ligger de og pynter, engang sætter jeg saksen i dem.

2 kommentarer:

  1. Sikke da et fund. S. S. Blicher er en af mine absolut foretrukne forfattere, men jeg er nu ikke sikker på, jeg nogensinde ville komme gennem de samlede skrifter på gotisk
    Ser frem til at se, hvad du finder på at bruge dem til

    SvarSlet
  2. Lydert, jeg er også ret glad for dem, og skulle jeg give mig i kast med Blicher, ville det nok være med mere nutidige typer :)

    SvarSlet