søndag den 10. juli 2011

Mange masker på tynde pinde


Mens kasserne stadig står usete midt i stuen, har jeg kastet mig over den kniplingsstrikkede dug.

Efter at have kæmpet mig to gange rundt om dugen med alle de fint anlagte huller måtte jeg opgive. De firs centimeter rundpind var langt fra nær nok til at få plads til alle masker og flytten fra den pind til den anden, uden at tabe masker i begge ender.

Opskriften dikterede en hundrede centimeters rundpind til de yderste omgange, men jeg havde svært ved at tro det på nogen måde ville hjælpe. En hurtig optælling af en enkelt rapport, ganget op med de atten rapporter, der er hele vejen rundt, gav et maskeantal på ettusindesekshundredefireoghalvfjerds – måske lidt lettere: 1674 – masker. Så tror da pokker, det tager en uendelighed at nå bare en enkelt omgang rundt. En tilgivelse af at have stoppet midt i en omgang er klart på banen.

Løsningen blev yderligere to rundpinde. Samme diameter – hver tvye centimeter længere end den oprindelige på firs. Samtlige atten gentagelser blev hurtigt strikket og fordelt med seks gentagelser på hver pind. Som tidligere tiders strømpestrik på to rundpinde, strikker jeg nu en af de tre ad gangen og har masser af plads til både hænder, masker og flytten rundt.

Min krampagtige facon blev også løst. En gammel strikkeprøve, der alligevel ikke havde andet at lave, fungerer fint som ekstra tyngde under højre hånd. Det er på ingen måde besværgeligt, og jeg får ikke længere neglemærker i håndfladen.


at strikke mange masker på tynde pinde


Næste problem kan så være, at jeg ikke er helt sikker på, der er garn nok. Det skulle dog være til at løse. Jeg mener hvor svært kan det være at finde hvidt hæklegarn i den rigtige tykkelse. Måske sværere end jeg tror, i hvert fald ser det ud til at det hæklegarn jeg i forvejen er i besiddelse af, er en lille smule tyndere, end det dugen bliver strikket af…

Jeg må bare ud og lede. Men ikke lige nu, der er stadig garn til en omgang eller to eller tre…

10 kommentarer:

  1. Tak skal du ellers ha', det må da tage en mindre evighed at nå en omgang rundt.
    Ser frem til resultatet af det store arbejde

    SvarSlet
  2. Rigtig god fornøjelse :0)
    Med lidt søgen, kan det jo være du er heldig at finde noget det ligner. Så er det bare om det er samme hvide nuance.
    Har du en banderole fra det garn du strikker med?
    Og hvilken pindestr. strikker du på?
    Jeg har lidt forskelligt hæklegarn. Det kunne jo være det passer med dit.

    SvarSlet
  3. Lydert, efter sigende bliver den færdige dug 140 cm i diameter. Det kræver nogle masker og der bliver flere og flere for hver omgang :)

    Kari, jeg strikker på en pind 2. Jeg har ingenting, hverken banderole eller andet der fortæller hvad jeg er startet ud med. Men jeg har opskriften og der står hvilket garn, der skal bruges. Forhåbentlig kan jeg ud fra det finde mere... DMC Perle nr. 8 art 116L.. det ser hvidt ud, men er også misfarvet, så når det engang er færdigt, vil en tur i maskinen med en eller anden form for blegemiddel sikkert være en god ide :)

    SvarSlet
  4. Øv der kan jeg ikke hjælpe :0(
    Jeg har kun et enkelt nøgle DMC men det er Maéva, en mersiceret bomuld til når 1.5 og 1.75.
    Kan se at DMC Perle stadig kan fås (det kan Maéva ikke...).
    Og blegmiddel kan gøre mirakler ;0)

    SvarSlet
  5. Så langt var jeg slet ikke nået, Kari. Tusind tak, nu er der vist slet ikke noget problem, når jeg når så langt :)

    SvarSlet
  6. Vi har tyndt hvidt hæklegarn i butikken kære....

    Kom hid i morgen tirsdag så kigger vi på det, og så kan jeg også lige give dig et knus :))


    Kh Henriette

    SvarSlet
  7. Det ville jeg gerne Henriette, men jeg er usikker på om jeg måske har andre planer. Ellers kommer jeg bare forbi en anden dag :)

    SvarSlet
  8. Sikke et arbejde! Jeg glæder mig til at se flere billeder. :-)

    SvarSlet
  9. ThinkingSpace, det er temmelig spændende, er det :)

    SvarSlet
  10. Du er en modig pige, Pernille.
    Held og lykke med projektet:)

    SvarSlet