tirsdag den 13. august 2013

Kronen på værket


Jeg fandt glimmergarn. Ren plastik i blå. For hvem siger kroner skal være guldfarvede.


Den grønne Tomato Frog Prince


I en pause mellem de hektiske børn, lykkedes det at hækle og sætte kronen fast. Måske var det fordi der ikke var helt stille om mig, at jeg endte med at sætte kronen skævt fast, måske glemte jeg bare at tænke mig om. Uanset, synes jeg bare den skal have lov at blive siddende som den gør.

Jeg valgte at hækle med bomuldsgarn selvom opskriften siger noget andet. Jeg er ret begejstret for bomuldsgarnet, som føles blødere end strømpegarn i det færdige projekt. Som krammedyr tænker jeg også at bomuld vil være rarere end varianter med acryl, som jeg generelt har lidt svært med.

Jeg er vild med frøen. Anders er vild med frøen. Alle andre er vild med frøen. Kort og godt er den et hit. Ungerne i Klubben var målløse over at det rent faktisk er muligt at lave sådan en selv. Ungerne i Cafeen synes den var sej, og damerne i garnbutikken tabte næsten underkæben af beundring.

Noget af det jeg synes er det bedste er, at bagbenene er lige præcis lange nok og stabile nok til at maven går fri af underlaget, når den sidder og kigger.


Den grønne Tomato Frog Prince


Det er ikke den sidste frø jeg skal lave. Der er jo sådan set også allerede flere på vej i tankerne... jævnfør alt det garn, jeg kom til at købe i fredags...

Og selvom opskriften er lige til at gå til, er der alligevel et par ændringer jeg vil have med i den næste.

For det første er jeg vild med sammenhæklingen. Jeg synes det ser superfedt ud. Specielt efter det gik op for mig, at nålen skal oppefra og hente tråden til sammenhæklingen fra bagsiden af arbejdet. Jeg hæklede en del af benene sammen, selvom der i opskriften står at benene skal syes sammen. Næste gang hækler jeg det hele. Det kan godt lade sig gøre - det kræver bare lidt tankevirksomhed undervejs.

For det andet synes jeg øjnene blev rigtig gode. Jeg fulgte The Puk Projects anvisning til en kugle. Skiftede til grønt lige inden sidste omgang med udtag. Nu går overvejelserne bare på, om øjenkuglerne burde have været større... Frøer har ret store øjne, og måske ville den blive endnu bedre med stooore øjne. Det skal nok afprøves næste gang.

En tredie mulighed for ændringer kunne være at lege med farverne. De modificerede african flowers designeren har brugt til den nyligt udkomne hest, kunne jeg levende forestille mig, kunne være rigtig gode på en frø også.

Endelig måtte jeg se i øjnene at bomuldsgarn ikke er helt så fleksibelt som strømpegarnet, der henvises til i opskriften - og som Sille, der var den fandt opskriften først, og allerede har hæklet op til flere eksemplarer bruger - og det derfor ikke var en specielt god ide at lægge garnet dobbelt til de enkelte seks- og syvkanter, der skulle bruges til lårene. Jeg valgte i stedet at bruge en større hæklenål. Det virkede til gengæld rigtig fint.


Den grønne Tomato Frog Prince








Design: Tomato the Frog Prince  af Heidi Bears.


Garn: Bomuldsgarn fra Søstrene Grenes

Hvor meget garn jeg reelt har brugt står lidt hen i det uvisse. Jeg prøvede mig lidt frem - specielt i forhold til ben, hvilket betød et spild, der ikke kan godtgøres.

Men noget ved jeg. Jeg måtte tage hul på nøgle nummer to af begge de grønne. De to farver, der bruges mest af. Selvom jeg ikke havde haft et spild, er jeg sikker på der alligevel ikke havde været nok af de to farver.

Den færdige frø vejer 216 gram. Jeg har regnet mig frem til et samlet garnforbrug (inklusive spild) på ca 180 gram. Resten af de 216 gram er fyld. Jeg har fyldt med bamsefyld, men efter at have kigget i en pude fra IKEA, ville jeg nok vælge sådan en næste gang.


Nåle: Hæklenål 2½ til det meste og 3½ til de fire blomster, der skulle have været med dobbelt garn.


Størrelse: Den færdige frø er cirka 28 cm lang, 20 cm bred (over hoften) og 18 cm fra underlag til kronespids.


Den grønne Tomato Frog Prince


Bemærkninger: Det er et fantastisk sjovt projekt.

Som sagt hæklede jeg de fire bagerste blomster til benene på en større nål og med enkelt garn. og jeg hæklede en stor del af benene sammen i stedet for at sy.

Jeg hæklede kugler som øjne i stedet for knapper og syede lodrette pupiller efter frøforeskrifter - prøv at google billeder af en frø.


Har du lyst til at se flere billeder af frøen, kan de ses lige her på Ravelry.

prikker

28 kommentarer:

  1. Den er simpelthen fantastisk! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kunne ikke være mere enig Mette :)

      Slet
  2. Hvor er den bare blevet flot og fantastisk og smuk og skøn :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg glad fro du synes, Lene. Du har også ventet længe på at få lov at se den :)

      Slet
  3. Ejj... Jeg tabte også underkæben af bare beundring. Hvor er den flot og fantastisk og super godt lavet.

    Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Mette, det var overraskende nemt, selvom den ser avanceret ud :)

      Slet
  4. Hold da op - fantastisk at det kan lade sig gøre :-) Han er så flot!

    SvarSlet
    Svar
    1. Mette, jeg synes det er vildt hvad designeren kan få ud af en flok blomster - hun har også lavet en flodhest, en giraf og en elefant :)

      Slet
  5. Svar
    1. Liselotte, den er endnu skønnere i virkeligheden :)

      Slet
  6. Svar
    1. Lisbeth, den er meget nem at udnævne til kyssefrø... men jeg er ikke helt sikker på om jeg er klar til at miste den.. tænk nu hvis den blev til en prins. Sådan en har jeg slet ikke brug for :)

      Slet
  7. Hvor er den blevet flot din frø, jeg kan jo kun være enig med dig i farven på kronen. Vejede lige min, han vejer 1360g, god ide med en tykkere hæklenål, det var noget værre bøvl at hækle med dbl garn

    SvarSlet
    Svar
    1. Gitte, ja så tykt dobbelt garn - det må have været et helvede :)
      Og kronen... endte vi ikke med samme farve?

      Slet
    2. Det var det, sagt på godt jysk, lige nemlig, min krone er bare ikke i glimmer, der er også nedlagt kysse forbud her i huset

      Slet
    3. Gitte jeg tror kysseforbud er fornuftigt ... på den anden side hørte jeg om en dame, der havde hæklet en frø til sin datter. Så kunne hun kysse på frøen, når hun var sur på kæresten :)

      Slet
  8. Hold da op Pernille hvor er den godt nok sød

    SvarSlet
  9. Jeg er vild med den :-) Jeg kan desværre ikke selv hækle en, men fantastisk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Deborah, den er meget nem at holde af :)

      Slet
  10. Man bliver jo helt glad i bolden ;o)

    Har du set, at der også er et mønster på en flodhest... Hint-hint...

    SvarSlet
    Svar
    1. Karina, Sille har allerede lavet en flodhest, et par elefanter, en flok frøer, er i gang med en bamse og vil også lave en hest... og der er lige kommet opskrift på en giraf. Ja jeg har set... og jeg er sikker på du kan selv, hvis det skulle være :D

      Slet
  11. Kæft hvor er han skøn. :-) Kan godt forstå at alle er vilde med den. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Catarina, Emilie vil have en lyserød... jeg tror faktisk også en utraditionelt farvet frø vil være skøn :)

      Slet
  12. Jeg tilslutter mig koret: " I love him". Det er da den skønneste frøprins jeg har set. Prøver at se den for mig i kun grøn, så ville jeg tro den var ægte. Hvor er det en skøn historie med Anders og kollegaen:-)
    Go dag til dig
    Kis

    SvarSlet
    Svar
    1. Kis, Anders har tit rigtig mange sjove historier med hjem, men den her var ekstra sjov :)

      Slet
  13. ikke mindre end SKØN!! Den herligste frø jeg nogensinde har set. Du er da bare vild god!

    SvarSlet