torsdag den 3. april 2025

Undervisning

 

En del af undervisningen i håndværk og design handler om at reflektere, evaluere og præsentere. Til det er logbøger en god løsning. 





Mine elever er ikke udprægede imponerede af, at skulle skrive, tænke og overveje for og imod. Det betyder ikke at de får lov at lade være. Men det betyder at jeg har tænkt, og slet ikke er færdig med at tænke, over hvordan jeg kan præsentere hele refleksionsdelen af faget. 

Lige nu arbejder jeg for eksempel  på at præsentere dem for ministeriets udlægning, og bede dem om at hjælpe mig til at finde en god måde at få skrevet de her logbøger.

Et andet tiltag var da jeg fandt min fars gamle kamera frem og tog det med på skolen. Det var et godt kamera. Min far har taget utallige billeder og haft det med over store dele af verden. I dag tager kameraet i min telefon bedre billeder og tænd/sluk-knappen virker ikke længere. Det er hele tiden tændt, og slukker kun, når jeg tager batteriet ud. 

Så det gør jeg. Og eleverne har adgang til det, når de undervejs i undervisningen tager billeder af deres proces, til at klistre ind i logbogen.

Når jeg åbner for SD kortet i kameraet og henter dagens billeder ind i computeren, så de kan printes, er der tit mange billeder, der ikke helt passer ind i temaet. En del af dem er fjollede billeder af eleverne selv. De bliver ikke printet. 




På det seneste er de også begyndt at tage billeder af mig. De bliver heller ikke printet. Men der er faktisk en del af mig i undervisningssituationer, og de er ret sjove at gemme. 

Jeg har udvalgt nogen. Dem uden børn, eller dem jeg kunne sløre nok. Et par stykker vidste jeg blev taget, resten har jeg ikke været opmærksom på. Nok er det teknologi, men de findes kun i mit kamera, på mit SD kort, og så har jeg ikke så store problemer med at de bliver taget. 

At jeg deler dem selv, er jo mit valg. 



Når dagen er gået og billederne printet, sletter jeg alt, og næste hold kan tage en flok nye, mere eller mindre sjove, skarpe eller fjollede billeder. Og et par stykker, der har med processen at gøre. 

I øvrigt kan jeg tydeligt se på billederne, at jeg aldrig er stationær. At jeg sætter mig der hvor der er behov, ofte går rundt og ind imellem samler flere elever om mig, for at vise et eller andet.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar