lørdag den 17. august 2019

Sommersæt til Rose


Somme tider løber hverdagen forbi. Dagene forsvinder og computertid er uopnåelig. Det samme gælder blogindlæg.

Jeg har ellers masser af indlæg på lager.







Men altså. Dagen er brugt sammen med Sille og Rose. Det lille sommersæt, der har været færdig et par uger, var med, og blev da jeg tog hjem.

Rose var meget tilfreds. Specielt med knapperne. Knapper er en vigtig sag. Desværre er de lidt små, og gik hele tiden op. Jeg tænker at til næste gang jeg kommer forbi, må jeg hellere finde en flok lidt større knapper samt nål og tråd.

Det lille sæt i fortidens undertøjsstil med mammelukker og livsstykke, var superfint på hende. Også på en gråvejrsdag med strømpebukser og langærmet bluse under.

Jeg fik lov at tage billeder mens Rose stod i vindueskarmen og kiggede efter busser - eller som hun siger: bys. Faktisk har hun lidt fransk accent på visse ord. Babydukken hedder for eksempel bebí.

Vi nåede at blive enige om at det måske er fordi hun hemmeligt taler fransk, at det med mellemrum kan være lidt udfordrende at forstå alle de lyde, der ustandseligt og uden ophold flyder fra hendes læber.

Heldigvis er det hele garneret med både krops- og tegnsprog, og så bliver det lidt lettere at forstå.









De sidste weekends har været fyldt, så det var skønt at se dem igen. Rose mente vist det samme, fandt øjeblikkeligt en bog og mente pladsen på mit skød var hendes. Til jeg gik.

Vi snakker om at ses, når jeg om fjorten dage skal passe Oscar, mens hans forældre skal til stor fødselsdag i familien, af den slags hvor der ikke er plads til børn. Jeg er ikke overbevist om at Rose har planer om at dele. Heller ikke selvom jeg nok vil være mere Oscars end hendes.

Det må nok komme an på en prøve. Går det ikke, tager vi bare hjem igen. Eller videre ud i byen.











Design: Pigesæt med flæser fra Maries Ideer 3/2019.


Garn: Tynn Line fra Sandnes Garn i farven aqua - jeg fik den billigt, fordi farven udgår.

Der gik 175 gram til hele sættet - 84 gram til toppen og 91 gram til bukserne.


Pinde: 2½ og 3 mm.


Størrelse: Jeg slog op til en størrelse 2 år og brugte målene til en størrelse 3 år. Rose er højere end de jævnaldrende i vuggestuen, alligevel endte der med plads til at vokse i. I hvert fald i højden.





Bemærkninger: Jeg strikkede livsstykket længere end opskriften lægger op til. Jeg synes det var ærgerligt med luft mellem bukser og top, så jeg valgte at måle lige efter flæsen i stedet for opslagskanten.

På buskerne valgte jeg at stoppe mønstret ved for og bag med to masker som midterlinie og vende mønstret lodret, så det blev symmetrisk.

Jeg satte en knap og knaphulselastik i linningen, så der er plads til at vokse.


Har du lyst til at se flere billeder af det lille sommersæt, kan det ses lige her på Ravery.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar