tirsdag den 3. juli 2012

Mystery shawl 2012


TTL Mystery Shawl 2012


Når der i opskriften står: luk meget løst af, så lukker jeg meget løst af. Specielt når jeg halvvejs gennem første forsøg opdager, at den løse aflukning slet ikke er løs nok.

Derfor endte jeg i første omgang med en alt for løs aflukning. Den kunne heldigvis laves om. Det blev den, og selvom jeg ikke har tænkt mig at lave den om en gang til, må jeg indrømme at dette andet endelige forsøg også er lidt for løst.

Måske var det første halvvejs oplæg i virkeligheden slet ikke for stramt.

det finder jeg nok aldrig ud af. Til gengæld er jeg nu i besiddelse af et lækkert sjal, der varmer dejligt og som jeg lige skal vende mig til, fungerer en lille smule anderledes end de vanlige trekantede sjaler.

Jeg har aldrig strikket et rundt sjal før. Men det betyder ikke, det er sidste gang jeg gør det. Jeg kunne godt finde på en gentagelse.

Det har været en sjov oplevelse, for mens jeg i første omgang synes det var afsindig kedeligt, voksede der pludselig de smukkeste blade frem, som kun er blevet smukkere efter at ligget i stræk.

Og som en slutbemærkning, synes jeg stadig mystiske, hemmelige opskrifter er spændende.


TTL Mystery Shawl 2012








Design: TTL Mystery Shawl 2012 af Kirsten kapur.


Garn: Lucca Fino fra BC-Garn i en meleret sandfarve. Garnet købte jeg på BC-garns lagersalg sidste år. Meningen var at bruge det til kontrast på Swingcoaten. Men en hel cone fylder godt, og der var masser af garn tilbage, da jeg skulle bruge noget til et sjal.

Og så passer de sammen.

Det færdige sjal vejer 142 gram.


Pinde: Jeg har brugt pinde størrelse 4½ mm.


Størrelse: Oprindeligt var sjalet kun designet i en størrelse. Men ved sidste clue fulgte en mulighed for en udviddelse med. Da jeg havde masser af garn, valgte jeg den udviddede model.

Udviddelsen betød tre ekstra blade, inden afslutningen.

Mit færdige sjal har et vingefang på 154 cm og måler 69 cm fra top til bund.


TTL Mystery Shawl 2012


Bemærkninger: Jeg har fulgt opskriften til punkt og prikke.

Generelt er Kirsten Kapurs opskrifter utrolig gennemarbejdede og lette at gå til. Den her er ingen undtagelse.

Kun ved afslutningen følte jeg mig i problemer. I første omgang fordi min aflukning blev for løs. Senere fordi det var svært at blokke det, så kanten blev pæn.

Mange - der i bandt designeren selv - har blokket sjalet, så kanten bliver kurvet. Jeg forsøgte, men det virkede ikke. I stedet endte jeg med spidser. Et resultat jeg er endt med at blive rigtig glad for.


Har du lyst til at se flere billeder af sjalet, kan de ses lige her på Ravelry.


TTL Mystery Shawl 2012

Ingen kommentarer:

Send en kommentar