søndag den 15. september 2024

Vævede vaskeklude til min mor

 

Fødselsdagskludene til min mor, var endnu ikke færdige. Jeg havde vævet, jeg havde vasket og stoffet lå klar til vider forarbejdning. 

Efter end vævning, lå stoffet et par dage, før jeg fik det vasket. Derfra gik jeg lidt rundt om mig selv, arbejde fyldte, og selvom jeg godt vidste at det ville være en rigtig god ide at klippe og sy, inden vi tog mod Tyskland, tog den ene dag den anden, uden jeg nåede videre.



Først da jeg endelig kunne lægge skolen bag mig, dagene med forberedelse, i de første dage af elevernes sommerferie, var slut og pakning mod fjorten dage hjemmefra stod for døren, fik jeg fundet stoffet frem, klippede og syede.

Det var dagen før vi tog af sted. Altså i sidste øjeblik. 

Men jeg nåede det. Billederne tog jeg vel hjemme igen, inden jeg pakkede ind. 





Projekt: Vaskeklude af eget vævet stof.


Materialer: Økotex-certificeret bomuld vævet til stof på rammevæven. 

Jeg endte med et stykke stof på 444 x 25 centimeter vasket og tørretumblet stof. 

Stoffet ændrede karakter gennem vævningen, hvilket betød en flok klude, der alle har samme trend, mens islættet skifter og giver en bunke, der helt sikkert er i familie, men ikke er ens.

Søstre - men ikke tvillinger. 


Størrelse: Jeg endte med 14 klude på cirka 25 x 25 centimeter hver.




Bemærkninger: Jeg målte, regnede, dividerede og kom frem til at klippe stykker på cirka 31,5 centimeter hver. 

Før jeg klippede, målte jeg op og satte nåle i stoffet. Derefter lavede jeg to smalle zigzag ned gennem stoffet, trådret, så jeg så vidt muligt, zigzaggede over en tråd i stoffet. Derefter kunne jeg klippe mellem zigzaggerne, og dermed sikre at stoffet ikke trevlede, inden det videre arbejde. 

I enderne af stoffet zigzaggede jeg også, inden jeg klippede alt det overskydende trendtråd af.

Jeg foldede hver ende om cirka 1+1 centimeter. Det bliver hurtigt lidt mere i det forholdsvis tykke hjemmevævede materiale. Ombukkene syede jeg med lige sting og en grå tråd. Grå forsvinder lettest, når der er mange farver at forholde sig til. 



Endelig gav jeg alle kludene en gang damp med strygejernet. Og så var de klar til brug - eller at give væk.


Vil du se flere billeder af kludene, kan de ses på Ravelry.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar