søndag den 26. september 2021

Parade Socks

 

Jeg slog egentlig op til et helt andet par strømper, men opgav, kunne ikke lide dem og endte i stedet med Paradestrømperne, som jeg næsten strikkede efter opskriften.



Da først den rigtige opskrift til garnet var fundet, gik det temmelig hurtigt at blive færdig og det er udelukkende fordi jeg er for langsom til at skrive, at de faktisk har været færdige i næsten to måneder.

Jeg tænker det kommer igen - det der blogskriveri - jeg gider rigtig godt, jeg når det bare ikke. 

Indtil da, må det blive som det bliver. 

Og med en weekend der har budt på både, alvor, sjov og dans i flere versioner har søndag været velkommen og mandag tegner allerede til at blive godt fyldt.







Design: Parade af  Judy Kaethler.

I øvrigt en gratis opskrift fra Ravelry.


Garn: MadelineTosh Tosh Sock i farven Geyser Pool. Garnet er tykkere end normalt strømpegarn, og har ligget længe på strømpegarnslageret. 

Jeg brugte 85 gram til hele parret.


Pinde: 2,5 addi lace 80 cm rundpind - magic loop.


Størrelse: Jeg slog 64 masker op, og strikkede efter opskriften til 56 masker - de 8 ekstra masker blev fordelt som ekstra vrangmasker rundt om, og strikket sammen med ned langs benet, så jeg endte med 56 masker ved anklen.

Min fod er en størrelse 39.




Bemærkninger: Jeg startede med 64 masker og 15 pinde rib.

Selvom jeg synes jeg noterer mine ændringer undervejs når jeg strikker, og har noterne at læne mig op ad, når jeg senere viser frem, får jeg ikke altid noteret alt. 

Det betyder at jeg denne gang har en klar erindring af, at jeg flyttede lidt rundt på panelerne/snoningerne, så jeg havde snoninger yderst på hver side af oversiden af foden. Det synes jeg blev pænere end billederne i opskriften.

Jeg har ikke noteret det, og så har jeg måske alligevel (det er bare ikke altid jeg er lige god til at læse egne noter) for jeg kan se det, når jeg sammenligner mine billeder med opskriften.

Jeg slog som sagt 8 masker mere op end den størrelse jeg strikkede efter. De ekstra masker fordelte jeg som en ekstra vrangsmaske rundt om hele benet. For hver 4. snoning - cirka - strikkede jeg to af de ekstra vrangmasker sammen med nabomasken, så jeg ved slutningen af benet havde 56 masker at arbejde videre med.

Der er to muligheder for hæle i opskriften. Jeg valgte hælen med snoninger, fulgte noget af vejlednningen og lod resten være. 

Frem til tåen strikkede jeg som strømper strikkes.



Jeg besluttede at lave en stjernetå. Det er længe siden jeg har gjort det.

Jeg startede med 5 omgage ret, inden 5 ret, 2 ret sammen omgangen ud. Derefter 4 omgange ret, inden 4 ret, 2 ret sammen. Jeg fortsatte med en omgang mindre af retpindene og en maske ret mindre mellem indtagningerne, til jeg havde 8 masker tilbage.

På strømpe nummer to, strikkede jeg indtagningerne spejlvendt. Altså 5 omgange ret, 1 ret løs af, 1 ret, træk den løse maske over, 5 ret omgangen ud....

De er dejlige at have på.


Vi du se flere billeder af strømperne, kan de ses på Ravelry.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar