lørdag den 26. oktober 2019

Magnolia Chunky Cardigan


Det har været en skøn uge. Det har været en lang uge, og på mandag starter vi forfra igen.
Det går lige lovlig hurtigt i øjeblikket. Jeg trøster mig med, at der nok kommer mere tid at tage af senere på året - skoleåret altså.





Jeg har kigget længe på Camilla Vads Magnolia. Både den ene og den anden model i serien.

Jeg har også med mellemrum tænkt tanker om det garn Anders insisterede på at jeg skulle have med hjem fra Berlin for flere år siden, og som jeg ikke har kunne finde det helt rigtige til.

På det seneste er jeg begyndt at varme lidt op, overfor ideen med mohair som følgetråd. Jeg er ikke fan af mohair, jeg tror aldrig jeg bliver det, men så alligevel. Det kan noget det der mohair - som en helt tynd tråd, der giver det hele en blødhed ud over det sædvanlige.

Det blev et billede på instagram (svipe), der fik mig overbevist. Rocknrollhausfrau har strikket den smukkeste Magnolia Chunky Cardigan. Jeg fandt det fine håndfarvede garn frem, glædede mig over at løbelængden passede perfekt - når det blev lagt dobbelt - og købte, inden jeg nåede at tænke alt for længe - mohair i en passende farve.

Det var hurtig strik. Lige over fjorten dage, fra jeg slog op, til sidste knap blev syet i. Det tog næsten længere tid, inden jeg fik overbevist Emilie til at tage en flok billeder, på vej til fødselsdag sidste weekend.







Den er taget i brug. Den er dejlig og det smukke garn er så fint, måske fordi det blev lagt dobbelt og meleringen i alt det grønne blev mere ligeligt fordelt, end hvis det havde være en enkelt tråd.

Jeg lavede lidt om. Lidt tilpasninger, så den sidder bedre på mig. Ikke meget, og ikke noget man ser. bare nok til at jeg er tilfreds.

Og jeg er tilfreds.












Design: Magnolia Chunky Cardigan af Camilla Vad.


Garn: Cat Priut Hand Dye Collection i farven Froschköni, købt i Fadeninsel i Berlin for længe side, sat sammen med Tilia fra Filcolana i farven Receda/124.

Jeg brugte stort set alle 400 gram af det uldne håndfarvede grønne og 80 gram af den tynde mohair.
Jeg tilføjede 9 knapper fundet i den lokale garnbutik.


Pinde: 5 og 6 mm. Så er det klart det går stærkt.


Størrelse: Jeg startede med en Large og mingelerede så kroppen endte som Medium og ærmerne fortsatte i størrelse Large.





Bemærkninger: Jeg startede som sagt med en størrelse Large. Halsudskæringen sidder fint, men ret hurtigt gik det op for mig, at kroppen måske ville blive for stor hvis jeg fortsatte efter mønstret.

Det betød at fra 3. udtagningspind ændrede jeg i udtagningerne, så jeg endte med et maskeantal der passede med en deling til krop og ærmer, så kroppen havde masker til en medium og ærmerne til en large.

Jeg strikkede kroppen lige som der stod.

Ærmerne forlængede jeg, for jeg kommer til at fryse hvis ikke jeg har lange ærmer. Jeg har prøvet med trekvartærmer, men det duer ikke til mig. Enten skal der ikke være ærmer - altså bare arme - eller også skal der være ærmer. Og det gør faktisk ikke noget, hvis de går et stykke ud over hånden.

Det viste sig at være heldigt at jeg stoppede ærmerne inden de blev alt for lange. Der var nemlig kun lige præcis nok garn til at strikke forkanterne, som i min udgave fik 9 knaphuller i stedet for 10.







Den sidste lille stump garn, har jeg stadig liggende. Men den kan ikke rigtig bruges til noget.



Har du lyst til at se flere billeder (der er mange) af cardiganen, kan den ses lige her på Ravery.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar