tirsdag den 25. september 2018

Involve me and I learn


Benjamin Franklins gamle vise ord, sad fast et sted bagerst i hovedet hele dagen i går.

Jeg kunne ikke huske de eksakte ord, og måtte slå op da jeg kom hjem. Men visdommen i dem, var yderst velkomne og ganske sigende for gårsdagens temadag i BUPL.





Dengang vores daværende SFOleder havde sagt op, stadig arbejdede hårdt og vi vidste at der skulle ansættes en ny, dukkede invitationen til en temadag om trio-samarbejde op i min mailboks. Min tolkning af invitationen var en dag med mulighed for at tale sammen, skabe gode rammer og i selskab med gode oplæg få muligheden for at lære hinanden bedre at kende og sætte retningen for et samarbejde leder, tillidsmand og arbejdsmiljærepræsentant imellem.

Berit læste det samme, vi meldte os til, og på den ny SFOleders første dag, blev hun præsenteret for dagen og skrev det i sin kalender.

Det var med store forventninger vi mødte op i går. Forventninger der frem til første pause stadig var i behold. Derefter var det mest skuffelse der prægede dagen.

Der blev talt om mobning på arbejdspladsen. Et vigtigt emne, og oplægsholderen sagde rigtig mange kloge og spændende ting. På den vis var der ikke noget at udsætte. Men som dagen gik, forsvandt forventningerne til gruppearbejdet, pauserne var få, engagementet forsvandt og oplægsholderen holdt tydeligt så meget af at høre sig selv tale, at det blev til et foredrag.


Foredrag kan være spændende, jeg ville bare gerne have vidst det var det, jeg skrev os op til.





Hjemturen gik forbi Oscar. Han har det godt. Spiser, sover og er en lille smule pylret. Måske har han ondt. Det er svært at vide, men jeg kan godt huske hvor ondt det gjorde, dengang jeg blev skåret i. Han fik smertestillende inden jeg gik. Og var langt mere tilfreds og mindre urolig, da jeg trådte ud af døren.

De passer godt på ham, er en smule bange for det med babyer og for meget medicin. Der bliver fulgt op, og jeg ved han er i gode hænder.



Hjemme fandt jeg ordene, og tænker vi aldrig nåede forbi den første linje.

Ærgerligt, for jeg ville så gerne have involveret min trio i de mange tanker der dukkede op undervejs, som jeg ikke så nogen ide i at sige højt i plenum, men som kunne have givet så meget mening i samspillet med de to andre.

Vi kunne høre at grupperne omkring os havde det på samme måde.



Tell me and I forget
Teach me and I remember
Involve me and I learn

 

- Benjamin Franklin -







6 kommentarer:

  1. Sikke da et citat! Det vil jeg søge at huske!
    Skal vi ikke snart ses?

    SvarSlet
  2. Gad vide om du kan gætte hvem jeg er?

    SvarSlet
    Svar
    1. ... og jeg gider ikke engang prøve :)

      Slet
  3. Dejligt at lille Oskar er i bedring.

    SvarSlet