torsdag den 13. oktober 2011

Tanker om vægttab

 

Jeg kan passe mine cowboybukser nu. Det er stort.

 

Halvvejs

 

Siden passsagen af uge ti, har jeg kunne mærke en forskel i hastigheden af vægttabet. Ikke at det kom bag på mig. De første kilo er som oftest lettest at tabe. Bare en forskel.

 

Jeg kan også mærke en forskel i tilgangen til vægttabet. Det er stadig et fokuspunkt, det er bare ikke så vigtigt, hvor hurtigt det går.

 

I den forbindelse må jeg tilstå at selve vægten betyder mere for mig, end jeg troede. Egentlig er jeg tilhænger af sund fornuft, se sig selv i spejlet, strammende bukser og målebånd i forhold til at at holde en linie man selv stikker ud. Praktisk virker det bare ikke sådan for mig. Hvis ikke jeg vejer mig hver dag, mister jeg fokus og tager på. Jeg ved ikke hvorfor, jeg kan bare se, at sådan er virkeligheden.

 

Så jeg vejer mig. Hver dag. Ikke som en daglig pinsel eller et virkemiddel til at slå mig selv oven i hovedet. Men som en del af et ritual, der bliver til positive tanker og åbenbart virker for mig.

 

Vægten er kun en lille del, for min omlagte kost er langt vigtigere. Det er godt for mig. Jeg får mere energi og er frisk, når jeg vågner om morgenen. Slækker jeg et par dage, kan jeg med det samme mærke mindre energi og mindre friskhed. Det er lidt spændende, og får mig kun til at tro mere på mine nye kostvaner.

 

Jeg har et mål. Men det er stadig så langt væk og så difust at jeg vælger at fokusere på nu og her og ved at selvom det tager lang tid, så når jeg det, jeg skal nå, en eller anden dag. En gang.

 

Og det går nedad.

 

Halvvejs

 

Indtil Karina ødelagde det hele. Kom med teorier, der lyder rigtige. Teorier, der fik mig til at tænke, selvom min umiddelbare reaktion var noget i retning af, at nu skulle hun ikke komme og ødelægge hele min plan.

 

Karina snakkede om hvordan kroppen ikke kan kapere et vægttab på mere end ti procent af startvægten. At kroppen så tror der er hungersnød, og begynder at optimere brugen af alt, der kommer indenbord. At kroppen kæmper for at vende tilbage til normalen. At det ofte er grundlaget for yoyovægte – Tab tredive kilo, tag femogtredieve på. At det er grundlaget for at KZfanger har kunne overleve på to kartofler om dagen, at kroppen kæmper en kamp, kroppens ejer ikke nødvendigvis er enig i.

 

Jeg måtte vedkende, at mit oplevede skift skete netop der, hvor grænsen på et vægttab på ti procent blev overskredet. At teorien hænger fint sammen med den gængse viden om, at de første kilo er lettest at tabe. At andre teorier siger at kroppen altid gerne vil tilbage til den højeste vægt den nogensinde har haft. Eller i hver fald den vægt kroppen opfatter som normalen.

 

For som Karina fortsatte; så vil kroppen gerne anerkende en ny normalvægt og dermed et nyt vægttab på ti procent. Men kroppen er langsom. Det optimale er derfor at tabe de ti procent, holde vægten et år, mens kroppen langsomt forstår, at det er så min nye normalvægt, og så sætte ind og tabe endnu ti procent… vente, tabe, vente, tabe… indtil målet er nået.

 

Godt så!

 

Jeg synes ikke om det. I øjeblikket. Men det gav næring til tanker. Og jeg tror hun har ret. Jeg er bare ikke villig til at give min krop et helt år. Til gengæld er jeg villig til at vente de tre måneder til efter jul og så give den en skalle med endnu et vægttab.

 

Jeg er også godt tilfreds med min nuværende fremgang. Jeg er godt tilfreds med mine nye kostplaner og selvom jeg gerne ville kunne skrue mig ned i de to par bukser, der endnu ikke kan lukkes, kan jeg godt vente.

 

Udfordringen er nu at holde vægten. Det er lettere sagt end gjort. For hvad er det så jeg skal spise? Hvad er det jeg skal have mere af? Og hvordan skal planerne nu skrues sammen?

 

Jeg har været på biblioteket og låne næste bog i rækken, i forsøget på inspiration. Jeg har ikke fået læst i den, men efter et par uger, hvor vægten fortæller mig, at det går fint, er det slet ikke så angstprovokerende at skulle holde vægten, som det blev et kort øjeblik.

 

Og jeg kan stadig være i mine cowboybukser!

13 kommentarer:

  1. Det er rigtig flot, at du har tabt dig så meget! Jeg hepper på at du nok skal klare det sidste også. Jeg har også hørt det med 10% af normalvægten(især fra min mand), og måske er det rigtigt at kroppen har brug for en pause ind imellem. Det gør vel også, at man ikke selv løber sur i altid at skal tænke på at tabe sig.
    Jeg har(ufrivilligt) tabt langt mere end de 10%, men hos mig er det mit hoved der ikke kan følge med:-) Jeg går stadig efter den størrelse jeg havde for knapt et år siden når jeg skal købe tøj, og kan ikke forstå at det er alt, alt for stort. Underligt:-)

    SvarSlet
  2. Det er superflot gået!
    Det sværeste er så bare at holde vægten......
    Men hvis du holder din madplan, mon det så ikke bare holder? Det indstiller sig jo langsomt i forhold til antal kalorier og sådan noget.

    SvarSlet
  3. Det er simpelthen så flot !
    Og du ser dejlig ud :-)

    SvarSlet
  4. Hep - jeg er sikker på du er på rette vej - og er helt enig med de andre; du ser - stadig - stanggodt ud - og det er da så supersejt! Godt gået!

    SvarSlet
  5. Flot - og du ser lækker ud :) Jeg er jo i samme båd som du - og kan tilslutte mig dine tanker. I starten tabte jeg 1-1½ kg. om ugen, nu taber jeg 1-½ kg. om ugen, men det er ok. Jeg har været i gang i 4 måneder og satser på, at jeg når min slutvægt inden sommer :)men jeg er også lidt bange for "når jeg skal holde vægten".

    SvarSlet
  6. Irene, selvom det er ufrivilligt, synes jeg det er sejt du har tabt så meget. Jeg kan sagtens følge dig i det med størrelsen. Det er lang tid siden jeg sidst har købt nyt tøj, men da jeg en dag i sidste uge pludselig stod over for et tilbud, jeg ikke kunne gå fra, anede jeg ikke hvilken størrelse jeg skulle have og havde et udvalg med i prøverummet. Størrelsen der passede, var langt mindre end jeg havde forestillet mig :)

    Christunte, det kom faktisk lidt bag på mig, at det at holde vægten næsten er en større udfordring end det at tabe sig. Jeg er stadig famlende i forhold til, hvad min krop skal indtage for at forblive på samme trin, men jeg er ret sikker på, at så længe jeg som udgangspunkt spiser efter de samme principper og føler mig godt tilpas, kan det ikke gå helt galt :)

    Losarinas mor, Tusind tak :D

    Hjemmemortil9, jeg er også sikker på, at jeg er på rette vej. Tak skal du have :)

    Helle, tak :)
    Inden Karina fik mig på andre tanker, nåede jeg også et stykke over 10%.. nok nærmere 15. Efter jeg er stoppet med at tabe mig, og nu arbejder på at holde vægten, kan jeg godt forstå dine bekymringer for at holde vægten, når du når målet. For mig var det pludselig meget grænseoverskridende og nærmest angstprovokerende, for hvad skulle jeg så gøre.
    Jeg tror nu på, at så længe den sunde fornuft er med og de ændrede kostvaner stadig er et grundprincip - og der er min forståelse, at du også regner med at vedblive at spise efter dine nye vaner - så kan det ikke gå helt galt :)

    SvarSlet
  7. Jeg tror ikke på det med terioen om de 10%. Jeg har på ca. 1/2 tabt langt over 10% af min start vægt, helt nøjagtig 25%. Jeg har brugt en diætist og så er der koblet motion på sideløbene med vægttabtet. Jeg skal tabe endnu 20% forventer at kunne gøre dette i løbet af det næste 1/2 år. Så det er bare at klø på og derud. Det er super flot, at du er kommet så langt.

    SvarSlet
  8. Merete, jeg synes det er superflot du er nået så langt. Hvad vi hver især tror på, er vel i virkeligheden ikke så vigtigt. Det vigtigste må være, at det fungerer og føles rigtigt :)

    SvarSlet
  9. Det er meget tankevækkende med de 10% og så holde en pause med vægttabet på et år, men jeg kan sørme godt følge dig i din utålmodighed.
    Jeg har for et par uger siden været til et foredrag med Birgitte Nymann, der bla. har skrevet bogen "Flad mave for altid".

    Hun fortæller om sundhed, at man skal spise så naturligt som muligt fordi det er det kroppen kan omsætte og om hvordan man med kosten kan tabe sig stille og roligt. Meget spændende og uden fantastiske hurtige løsninger, der ikke holder. Du kan jo prøve at låne den på bib.

    Fortsat god fornøjelse med de nye tøjstørrelser!
    Klem

    SvarSlet
  10. Mette, jeg læste dit indlæg om foredraget og som jeg ser det, er det de samme principper jeg spiser efter. Det kunne helt sikkert være spændende at læse den, også for at få endnu mere inspiration til kosten.
    Selvom jeg synes det fungerer fint og jeg får en god og varieret kost, er det altid godt med nye ideer :)

    SvarSlet
  11. Tillykke! Det er så flot, at du har tabt dig - og du ser hamrende godt ud.

    SvarSlet
  12. Det med vægten. Det er noget sårbart noget. Virkeligt. Jeg har været rigtig længe om at tabe mig, tog 30 kg med Cirkeline og det er først her 2 år efter at Harald er født, at jeg er på vej. Rigtig på vej.
    Jeg mangler stadig en 5-7 kg før jeg er tilfreds, men det er gået lidt i stå. Til gengæld kan jeg mærke, at min krop ændrer sig og "fedtet" fordeler sig til andre steder end tidligere og på den konto synes jeg, at jeg ser noget andet i spejlet end tidligere.
    Jeg vejer også gerne mig selv et par gange om ugen, for ellers bliver det meget lige som hos dig, at jeg faktisk tager på. Noget underlig noget.
    Hurra for dig :)

    SvarSlet
  13. Tusind tak, Madame :)

    Frederikke, det ér noget mærkeligt noget.
    På et tidspunkt troede jeg, jeg skulle veje det samme, som før jeg fik børn. Men det er lang tid siden, og det er jeg ikke sikker på, jeg nogensinde kommer til igen.
    Dengang var jeg jo nærmest bare en forvokset teenager, og årene gør noget, både ved fordelingen af fedtet og en hel masse andet.

    Jeg synes det er sjovt, at det virker at veje mig. Men det gør det, så det gør jeg :)

    SvarSlet