tirsdag den 4. oktober 2011

Stoppesvamp


Stoppesvamp

Det var ikke kun taske og sko, der kom med mig hjem i går. Da Berit dukkede op med en svamp og spurgte om jeg vidste hvad det var, var jeg ikke i tvivl om brugen.

Da ingen andre vidste hvad det var, og da Berit selv ikke mente nogen sinde at få brug for den, fik jeg den med mig hjem.

Jeg tvivler på om jeg selv nogen sinde vil få brug for den, men jeg holder meget af gammelt håndarbejdsværktøj, og glæder mig over at måtte få den.


Stoppesvamp


Når Berit så oven i købet mener, den kan dateres tilbage til hendes oldemor, bliver værdien kun så meget større.

Faktisk har jeg aldrig prøvet at stoppe sokker, så måske jeg alligevel skulle prøve. Det kan jeg så passende gøre på de sokker, jeg strikkede for længe siden, og som jeg i går opdagede har fået en hul under foden.

Mon ikke en af mine gamle håndarbejdsbøger indeholder anvisninger i strømpestopning…


Stoppesvamp

10 kommentarer:

  1. Hihi jeg har ikke set sådan en i mange år!! Det er vist de færreste der kan stoppe sokker, mig selv inklusive!! Det ender med at blive en stopning der er tre gange så tyk som sokken og ikke rar at gå på..
    :O)

    SvarSlet
  2. Lotteriet, jeg er bange for at min stopning vil blive lige som din. Men når jeg nu har værktøjet, er det lige før jeg ska prøve :)

    SvarSlet
  3. Vil ønske dig held og lykke! :O)
    Måske vi får lov til at se et billede af resultatet? :O)
    Lotte

    SvarSlet
  4. Selv om det er mange år siden, jeg sidst har stoppet en sok, så tillader jeg mig at skrive ... så svært er det altså heller ikke ... i hvert fald ikke, hvis man kan.

    SvarSlet
  5. Hej du,
    jeg "faldt" over en kommentar du har skrevet for et par år siden på Badut blog, omkring din datter og hendes muligvis ordblindhed. Det ramte mig bare det du skrev, da jeg selv har et barn der har svært ved at læse. Må jeg spørge hvordan det går med din datter nu?
    Mange hilsner Maria

    SvarSlet
  6. Lotteriet, hvis jeg nogensinde får stoppet hullet - og det bliver pænt - så skal du nok få lov at se :)

    Tine, jeg tror egentlig heller ikke det er så svært. Generelt er alting let, når først man kan. Spørgsmålet er måske i højere grad om jeg vil :)

    Hej Maria. Du må mægtig gerne spørge.
    Som du selv skriver er min kommentar et par år gammel. Siden er der sket en hel del. Først blev hun endelig testet, og det viste sig (som forventet) at alle hendes scorer lå inden for dysleksifeltet. Det var desværre så sent, at visitationerne til den lokale ordblindeskole allerede var i gang, men hun nåede at komme med, og var en af de heldige, der fik en plads.
    Hun startede på ordblindeskolen i femte klasse, for to år siden og går nu i syvende. Allerede efter ganske kort tid, kunne vi se en ændring til det bedre. Ikke bare fagligt, men også i forhold til lysten til at gå i skole.
    Jeg er rigtig glad for at hun fik muligheden, og jeg vil vove at påstå, det er det bedste, der er sket i hendes skolegang. Og så vælger jeg ikke at være alt for trist over et skolesystem, der ikke magtede at rumme hende indtil femte klasse :)

    SvarSlet
  7. hvor sjovt sådan en har jeg også lige arvet fra min mor. jeg vidste ikke hvad den hed. jeg husker tydeligt at min mor brugte den og også at jeg selv lærte det i skolen.

    SvarSlet
  8. Evi, jeg kender et stoppeæg, så jeg gik ud fra at den her var en svamp. Et opslag gav mig ret, så jeg håber, jeg har ramt det rigtige navn :)

    SvarSlet
  9. Jeg har stoppet ufattelig mange strømper, da jeg var teenager - rigtig god fornøjelse

    SvarSlet