onsdag den 29. januar 2020

Karklude


Året startede med karklude - mange karklude.





Det batter altid godt i kassen med bomuldsgarn, når jeg strikker en bunke af et eller andet karkludeagtigt. Det kunne også være håndklæder eller grydelapper.

Men jeg har åbenbart fyldt godt i den der kasse, så trods tretten karklude kan jeg stadig ikke lukke låget...

Jeg gider ikke lige karklude mere lige nu. Men jeg tror måske jeg tager en omgang mere. Hvis jeg gider.

De mange karklude dækker over ti klude til min fætter, der er skilsmisseramt, har en lille datter og mente at så bør man have hjemmestrikkede karklude i køkkenet. Hvem kan argumentere mod det?

Derefter kom Emilie og spurgte om ikke jeg kunne strikke et par stykker til værtindegave, når hun om en måneds tid tager til USA og rejser rundt sammen med bedsteveninden og den anden veninde fra efterskolen.

Det blev til tre blå klude, for blå er åbenbart yndlingsfarven. Og igen - hvem siger nej, når hun spørger pænt?





Fætter-kludene blev noget mere spraglede. Det havde han bedt om, og jeg fik renset ud i de mindste rester. Nu har jeg lidt mere styr på, hvad der er tilbage, og selvom det er rart med et bredt farveudvalg i bomuld, kan jeg altså også rigtig godt lide, når et nøgle er helt væk, brugt helt op og kan streges fra den virtuelle liste.

Nu skal de bare distribueres ud i landet (og ud af landet).











Design: Karklude efter den gode gamle gennemprøvede opskrift.


Garn: Overvejende Økotex certificeret og Økologisk bomuldsgarn fra kassen med bomuld. Meget af det er Oline fra Garnudsalg, men også garn fra Søstrene Grene og andre bomuldsproducenter lå i kassen.

En klud vejer i gennemsnit 53 gram. De 13 klude endte med en samlet vægt på 718 gram = total overskud på garnregnskabet :)

Pinde: 4 mm. Jeg bruger to 20 cm strømpepinde med en maskestopper i den ene ende.


Størrelse: En færdig karklud måler cirka 26 x 26 cm.





Bemærkninger:

Brug 2 tråde bomuldsgarn.
Slå 50 masker op med hækleopslag på pind 4.
Strik iCord over de første 2 masker på hver pind.
Strik 44 retstrikriller
Luk af.


Har du lyst til at se flere billeder af kludene, kan de spraglede ses lige her og de blå lige her på Ravelry.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar