mandag den 24. december 2018

En lille nisse rejste


Så var det jeg fik den fikse ide, at babyen skulle have en nissehue.





Mens huen voksede, voksede ideen, og pludselig kunne jeg se for mig, at han skal have en ny nissehue hvert år. Næste år helst i lidt bedre tid, end lige inden jul.

Jeg fandt en opskrift, startede ud med den mindste størrelse, og kunne hurtigt se, at den blev alt for stor. Det var heldigvis ikke svært at graduere en størrelse ned, og med strømpepinde stikkende ud til alle sider, har den stakkels baby været underlagt prøvning op til flere gange.

Han var heldigvis ligeglad, og den graduerede størrelse viste sig at passe perfekt.

Altså kunne jeg overbringe huen pakket ind, da jeg i fredags var forbi med alle de gaver, der skulle have været med til Nordjylland.

Huen var først tænkt til adventsgave den sidste søndag inden jul, men da morfaderen undrede sig over den manglende nissehue, var det rart at kunne række ud efter den lille gave, som barnefaderen pakkede ud og fik sat på hovedet af en baby, der var temmelig ligeglad - så længe vi ikke forsøgte at hive hånden ud af munden på ham.





Med var også et lille skilt med viden om materialer og vaskeanvisning sammen med påskriften Nissehue 2018.

Det sidste købte Amalie på stedet og vil glæde sig til den dag, der er tyve nissehuer i samlingen.


Jeg blev lidt i tvivl om jeg holder til tyve huer - men tanken var jo egentlig min egen. Og måske er tyve slet ikke nok. Den søde yndlingsonkel mente straks at fireogtyve måtte være mindstemålet - en til hver dag i december.

Omend det søde barn nok ikke kan passe årets hue om tyve år...

Jeg må alligevel hellere spidse pindene inden næste december.



















Design: ALFE hue af Mette Hvitved.


Garn: CottonWool fra Garnudsalg - den gamle udgave. 50% uld, 50% bomuld. Farven hedder Den røde Baron.

Den færdige hue vejer 57 gram.


Pinde: 2½ mm.


Størrelse: Minus 1 - hvis der er noget der hedder det.

Jeg slog 96 masker op - 16 mindre end den mindste størrelse og strikkede ellers efter opskrift og diagram. At der mangler 4 masker for hver rapport, er ikke et problem, mønstret passer, så længe der er 16 masker mere eller mindre.







Bemærkninger: Jeg strikkede huen 42 centimeter lang - ganske som til den mindste størrelse og lavede en temmelig stor kvast.

Jeg ville egentlig gerne have haft brugt resten af garnet - som var en rest fisket op af skuffen med blandinger af uld og bomuld - men jeg synes ikke den kunne være større, så jeg stoppede da legen var god.


Amalie synes Oscar ligner Lunte, fra Nissebanden, med huen på.


Har du lyst til at se flere billeder af huen, kan de ses lige her på Ravery.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar