mandag den 19. november 2018

Weekend ved Storebælt


Ud mod Storebælt, nær Skælskør ligger Kobæk Strand Konferencecenter. Hvorfor det er her, Rødovre Kommune hvert fjerde år inviterer alle de nyvalgte skolebestyrelser til inspirationswekend, ved jeg ikke, men der er en skøn udsigt, med et kig til broen - omend den var temmelig sløret denne weekend. Den figurerer faktisk slet ikke på mine billeder, selvom jeg ved den er der.







Jeg har efterhånden været en del af skolebestyrelsen, som personalerepræsentant, en hel del år. Så længe at jeg også var med til konference for fire år siden. Dengang var skolebestyrelsesarbejde nyt for mig, og i mellemtiden er repræsentanterne byttet noget ud. Bortset fra mig, sidder der kun en enkelt forældrerepræsentant fra dengang - resten er nye.

Og så alligevel ikke. For selvom skolen har fået ny leder, og vi som sådan kun var en ud af fire deltagere fra skolen, der sad i samme position for fire år siden, var jeg ikke den eneste, der var af sted dengang. Jannie var nemlig også med for fire år siden. Dengang var hun lærernes repræsentant i bestyrelsen, i dag besidder hun en anden og noget mere ansvarlig stilling, som en del af skolens ledelse.

Det var nu meget rart ikke at være den eneste, der har været af sted før.







Jeg kom hjem lørdag eftermiddag, efter to dage med et intensivt program. Faktisk gik jeg nærmest i koma efter at være kommet hjem, klappede sammen og faldt i søvn på sofaen. Et virkelig dårligt valg - man sover ikke særlig godt på vores sofa.

Søndag nød jeg ikke at skulle noget som helst.

Og strikkede det Westknitske sjal færdigt. Og hæftede alle enderne.

Nu er det vasket og lagt i stræk.





Og mellem alle de gode måltider, den skønne udsigt, som jeg valgte at komme lidt tættere på efter frokost lørdag - i et nærmest hurtigløb frem og tilbage, i sidste øjeblik inden flere spændende indlæg. Mellem underholdning - vi godt kunne have været foruden - en anelse hyggelig snak og tidlige sengetider - vi lod alle de andre om at feste - har vi hørt på indlæg af forskellig karakter.

Vi hørte om at ruste børn til det digitale samfund, om at være innovative, om kompetencer til erhvervslivet og sikkerhed i dataøjemed. Vi hørte om teknologi og innovation (Rødovre Kommunes nyeste fag) i praksis, om børne- og forældrefællesskaber og om inkluderende perspektiver.

Alt sammen spændende og nogen oplægsholdere mere fangende end andre.

Sådan skal det vist være.

Nu er det spændende om skolebestyrelsen kan bruge det til noget.

Der blev i hvert fald sat tanker i gang, der ikke nødvendigvis behøver involvere bestyrelsen.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar