onsdag den 11. juli 2018

Venlighed går mange veje


Med alle de mange strømper jeg planlægger at strikke, virkede det fornuftigt at de ikke kun skulle være af min størrelse.





Anders fik derfor lov at vælge frit mellem skønhederne i mit lille lager af lækkert strømpegarn, og fik samtidig frit valg mellem alle de strømpeopskrifter han kunne finde på Ravelry. Jeg hjalp en lille smule med filtrering (cables ftw), og lod ham ellers sidde selv.

Han nåede frem til en hel masse venlighed og stormskyer fra WOOLapyk - købt på Fiberfolk i Roskilde en lille uge inden jeg slog op.

Det var superhyggeligt at strikke strømperne, og med årets fjerde par, er jeg lidt imponeret over endnu ikke at have oplevet ulyst til strømpe nummer to. Til gengæld var jeg ikke overvældende imponeret af opskriften. Som sådan er der ikke en finger at sætte på den. Jeg manglede bare det der sidste, der gør den lækker at gå til.

Han har haft strømperne på og han siger de er dejlige.

Så gider jeg godt strikke til ham en anden gang.

Også selvom skostørrelsen siger syv og fyrre!









Design: Venlighed går af mange veje af Cita Steinmeier.


Garn: Strømpegarn fra WOOLapyk, farven hedder Stormcloud.

Der gik 88 gram til et par herrestrømper.


Pinde: 2½ mm strømpeinde fra Knit Picks. Firkantede, af træ og 15 centimeter lange. Mine absolut foretrukne strømpestrikningsredskaber.


Størrelse: Der er kun en størrelse, heldigvis passer den Anders' størrelse 47 perfekt.





Bemærkninger: Jeg ville ønske opskriften fandtes i flere størrelser. 72 masker er ganske simpelt for meget, skulle jeg have strikket til mig selv. Selvom jeg gerne omregner, kan jeg altså godt lide, når opskrifter er gennemarbejdede og graduerede i flere størrelser.

På billederne af strømperne ruller de i kanten foroven. Specielt over de midterste vrangmasker. Det synes jeg ikke er pænt. Derfor startede jeg med 10 pinde rib - vrang og drejet ret - så det passede til mønsterets pind 1 - 1 dr r, 2 vr.

På hælflappen valgte jeg at strikke første og sidste maske ret på både for- og bagside. Det synes jeg gør det lettere at samle masker op efterfølgende. Det optimale ville være en lænkekant, men det blev det ikke.

Samme hælflap strikkede jeg rib, så det passede til maskerne - 2 ret, 2 vr. Jeg synes ikke at glatstrikkede hæle sidder godt, og var bange for at de i brug ville vokse og blive uformelige.





Da jeg nåede tåen, stoppede jeg mønstret og strikkede i stedet glatstrik. Jeg synes sjældent det gør noget godt for strømper at mønstret fortsætter ud over tåen. Jeg har set strømpeopskrifter, hvor det virker, men det synes jeg ikke det gjorde her. Jeg prøvede, men pillede det op igen.

I stedet for at stoppe og sy de resterende masker sammen, da tåen efter opskriften var færdig, fortsatte jeg med indtagninger på hver omgang, til der var 8 masker tilbage. Den spidsere tå passer bedre på Anders' cowboystøvleformede fødder - lige som jeg også hellere vil have tæer af den slags til mine egne fødder.

Jeg spejlvendte snoningerne i strømpe nummer to.


Har du lyst til at se flere billeder af strømperne, kan de ses lige her på Ravery.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar