fredag den 4. maj 2018

Rødt i rødt


Nicklas fylder atten. I dag og vejret er skønt.





Vi skal ikke til fødselsdag i dag - den venter om cirka fjorten dage - og med vanlig styr på tiden, har jeg indkøbt stof til det tæppe, jeg for år tilbage besluttede skulle være gaven til enhver, der fylder atten.

Lige præcis det her tæppe har jeg gået om den varme grød omkring. Ville han have et tæppe? Men mest farver? Nicklas' yndlingsfarve er rød, så selvfølgelig skal det være rødt. Rød er bare virkelig ikke en nem farve, når det kommer til stof.

Jeg har kigget på meget rødt stof, på messer, i butikker, sågar på nettet. Fælles for det røde er, at det hurtigt kommer til at blive enten julet eller tøset. Blomster, pink og orange er ofte at finde sammen med rød, og på et tidspunkt var jeg ved at opgive. Rød er ikke det mest maskuline i sammenhæng med patchwork.

Jeg vidste godt jeg skulle forbi en patchworkbutik, for at finde noget, der reelt kunne bruges. Her var tiden en faktor. Hvornår var det lige jeg nåede det? Endelig var der tanken om hvilken farve jeg kunne sætte sammen med rød?

I tirsdags kørte jeg til Lyngby og Speich Design inden jeg mødtes med de røde faner på Østerport station. Det virkede som den rigtige dag at købe rødt, også selvom Nicklas hverken handler om blafrende faner eller arbejderkamp.

Hjemmefra havde jeg tanker om at sætte det røde sammen med grå, brun, sort eller blå. Alle farver jeg havde svært ved at forestille mig som gode muligheder. Rød og grå eller rød og brun fik mig til at tænke nisser, rød og sort kommer hurtigt til at ligne et kinesisk skrin og rød sammen med blå bliver maritimt... Svære valg.

Indtil jeg stod i butikken - så gav det sig selv.

Det blev brunt, og dyb rød. Det bliver mørkt, men jeg tror det bliver godt. Lysere farver fungerede ikke, til trods for at jeg prøvede. Jeg ville gerne have haft lidt mere kontrast, men sådan skulle det ikke være.

I aftes rev jeg strimler og konstaterede at jeg har beregnet forkert og mangler lidt mere stof. Jeg satser på den lokale mulighed, Patchworkhuset, og kan lige nå forbi inden jeg skal møde på arbejde. Efter en uge med tidlige mødetider, er det skønt at have god tid en fredag morgen.

Jeg tror også lige jeg kan nå at sætte en flok nåle i det stof jeg har forberedt.





2 kommentarer:

  1. Det er VIRKELIG nogle fede farver! Det er da vildt sejt lige at sy sådan et tæppe....

    SvarSlet
    Svar
    1. Christunte, jeg er ikke sikker på sådan lige... :)

      Slet