onsdag den 26. juni 2024

Fællesgraven for hjemløse

 

Den grav jeg synes var mest spændende, var fællesgraven for gadens folk. 



I 2013 betød et samarbejde mellem Morgencaféen, Københavns Domkirke, Leif Sylvester, Himmelblåfonden og Københavns Kommune, orkestreret af Morgencaféen, at gadens folk fik deres eget gravsted.

Her kan hjemløse og socialt udsatte uden kontakt til familie blive bisat sammen med dem, de i deres liv har haft et fællesskab med. 

Gravpladsen ligger på Assistens Kirkegård og skulle efter sigende rumme et areal på fem og halvfjerds kvadratmeter. Jeg synes ikke det så, så stort ud. Men jeg kan tage fejl.




Hjemløse er ofte ensomme, de har ikke kontakt til deres egen familie, men finder et sammenhold med andre hjemløse. Leif Sylvesters fine monument passer godt til stedet og den lille blåmalede brosten med det smukkeste digt, greb mig med de fine ord.

Det er da spændende at se H.C. Andersens grav eller opleve de mange kuglepenne sat ned foran Dan Turélls. Men den her ramte på en hel anden måde. Her får sårbarheden plads og selv de laveste i samfundet bliver hædret. 



Jeg synes det er sådan et fint tiltag.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar