mandag den 1. april 2019

Alma


Når man laver en hel masse forholdsvis små ting, kan man godt ende ud i at have en hel masse færdige projekter, som hober sig op og venter på at blive vist frem.

Det er cirka der, jeg er nu.





Efterhånden har jeg ikke kun færdiggjort en hel masse små, mindre eller overskuelige projekter, jeg har også fået taget billeder af langt de fleste.

Nu synes jeg bare jeg mangler tid.

Et af projekterne er Alma. Alma er en dukke, som jeg fandt opskriften på ved et tilfælde. Louise Grimm Hansen med bloggen Krealoui har hæklet sig gennem, noget der må have taget mange, mange timer, og endt op med tre små hæfter med hæklede påklædningsdukker og tøj til.

Første gang jeg så dem, vidste jeg med det samme, at sådan nogle dukker med tilhørende tøj skal Rose have. Hun skal ikke have dem nu, hun er alt for lille. Jeg tænker noget i retning af en femårsfødselsdagsgave. Så der er god tid.

Det betyder ikke at jeg venter med at gå i gang, og med Alma har den første dukke set dagens lys.

Min tanke er tre dukker, der skal hedde noget med A, B og C. Jeg har ikke helt besluttet mig for de næste navne, men det behøver jeg heller ikke, før de er færdige. Og det kunne godt have lange udsigter. Lige nu har jeg travlt med noget andet.





Men altså Alma er færdig, venter helt alene - sammen med en lille smule tøj (som der selvfølgelig også kommer billeder af - en dag)

Jeg er ikke fan af fastmasker, men det har faktisk været rigtig hyggeligt at lave dukken, som ikke tog afsindig lang tid at lave. Håret derimod - det tog meeeget lang tid!











Design: Påklædningsdukke af Louise Grimm Hansen fra Basisbogen - Fies Univers.


Garn: Bomuldsgarn - økologisk af flere kvaliteter. Håret dækker et helt nøgle.

Der gik 86 gram garn til hele dukken.


Hæklenål: 2½ mm.


Størrelse: Alma er 26 centimeter høj og vejer inklusive fyld 111 gram.

Hun er fyldt med fiberfyld fra en IKEA-pude.









Bemærkninger: Jeg er ikke vild med sikkerhedsøjne, så jeg valgte at brodere øjnene med kædesting, franske knuder og stikkesting til øjenvipper.

Håret er efter opskriften lavet af en type bomuldsgarn, der nemt lader sig skille til de fire tråde et generelt bomuldsgarn er tvundet af. Jeg  har brugt garn fra Søstrene Grene, der ikke skiller helt så let.

Jeg startede med at gøre som der stod, og redte håret med en karte. Det var ikke nogen god ide, garnet blev mere ødelagt end skilt.

Jeg synes at det giver en god effekt at skille de enkelte tråde til fire, så jeg endte med at skille håret strå for strå med en nål uden spids. Det tog meget lang tid.

Jeg gør det gerne igen, for effekten er god. Næste gang vil jeg nok vælge at skille stykkerne fra hinanden inden håret bliver syet på hovedet, med efter det er samlet til bundter, for ikke at sidde med det hele til sidst.


Har du lyst til at se flere billeder af dukken, kan den ses lige her på Ravery.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar