søndag den 28. januar 2018

Bønnespirekjole


Første gang jeg så et billede af bønnespiredragten, så jeg den som en kjole, jeg helt sikkert skulle strikke. Jeg kunne bare ikke finde opskriften.





Indtil det gik op for mig, at det ikke er en kjole, men en dragt. Så dukkede opskriften nærmest op af sig selv. Jeg vidste den skulle strikkes af CottonWool, som var købt til strik til Fridoline, og jeg vidste at strikkefastheden ikke passede helt. Så jeg satsede småt, og regnede med noget større.

De skønne bønnespirer, der er spredt over hele kjolen, tager lang tid at strikke, men de er så fine at det er det hele værd. Det betyder selvfølgelig at den har taget lang tid at strikke, men det gør ikke noget.

Nu ligger den og venter, for færdig er den i retning af en størrelse et til halvandet år - og Rose er stadig ikke fyldt et halvt. Det gør ikke mig noget, og jeg kan i samtidig konstatere at det er meget hyggeligt at strikke småt, men jeg vil faktisk hellere noget der er lidt større.





Hvis nogen brændende ønsker, strikker jeg gerne i størrelse mini. Men i virkeligheden vil jeg hellere lave noget, der kan nå at blive brugt mere end en gang.


Det tror jeg bønnespirekjolen kan.

Sammen med det, der eller findes på min mentale liste over fremtidigt børnestrik.

Et år, halvandet, to år - here I come.










Design: Bønnespiredragt fra Knitting for Olive, omsat til Bønnespirekjole.


Garn: CottonWool fra Garnudsalg i farven Viol.


Pinde: 2½ og 3 mm. Rundpind til det meste, strømpepinde til ærmerne.

Den færdige kjole vejer 235 gram. Plus en knap i nakken.


Størrelse: 9 måneder, der endte med noget der er større. Jeg gætter på et sted mellem 1 og 1½ år.







Bemærkninger: Jeg strikkede retrillerne nederst på skørt og ærmer frem og tilbage, og syede sammen til sidst.

Jeg startede med det samlede antal masker for kroppen og strikkede rundt, til en centimeter eller halvanden mere end opskriften foreskrev før ærmer.

Jeg strikkede ærmerne lidt længere, for at matche den større størrelse.

Det irriterede mig voldsomt at skørtet ville ende med at sidde skævt, hvis jeg gjorde som der stod ved deling til ærmer, hvorfor jeg lukkede en maske af i hver side og endte med en maske mindre på for og bag, men havde til gengæld symmetriske halvdele.

De manglende masker undlod jeg at tage ind ved bærestykket, og havde derfor det rigtige antal masker i forbindelse med halsaflukningen.

Jeg tror det var det.


Har du lyst til at se flere billeder af kjolen, kan den ses lige her på Ravery.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar