fredag den 1. januar 2016

Til et stort hovede


E.L.F. Cap - i flertal


For længe, længe siden lovede jeg min svoger at strikke en hue til ham. Han arbejder i kulde og en hue ville være velkommen. Den måtte gerne være fjollet, sagde han dengang og jeg vidste med det samme hvilken det skulle være.

E.L.F. Cap. For de der har læst Harry Potter vil ingen være i tvivl om hvorfor en hue skal være sammensat af mindst fem huer. For jer andre handler det om at de stakkels husalfer er bundet til deres ejere, og kun kan blive sat fri ved at modtage et stykke tøj. Husalfen Dobby spiller en central rolle i hele befrielsesprocessen og går gerne iklædt tøj i mange lag – af samme slags.

Min svoger har et stort hovede, så uden overhovedet at overveje en strikkeprøve kastede jeg mig ud i en X-large. En størrelse større end opskriften byder på. Det var ikke svært. Jeg fortsatte blot rækken af masker ved hver eneste angivelse.

Det blev en stor hue. En meget stor hue.


E.L.F. Cap


Det slog mig lidt ud, men efter at have målt den store op, viste det sig at en størrelse medium muligvis ikke ville være helt forkert. Og så strikkede jeg en mere.

De er voldsomt sjove at strikke. Hver eneste hue er så overskuelig, at det næsten ikke er til at vente med at strikke den næste. Nærmest lige som med striber.

Den store er som sagt temmelig stor. Men den er rigtig fin, meget beenieagtig og måske også lidt som en hætte på Emilie. Hun har overtaget den store – og haft den på både i skole og i vuggestuen. Men! Siger hun, hun vil hellere have en i lyserød.

Altså skal jeg vist på jagt efter lyserøde rester af tynd uld.








Design: E.L.F. Cap af Kendra Nitta fra The unofficial Harry Potter Knits.


Garn: Tynd uld. Langt det meste Blackhill Højlandsuld fra Garnudsalg.

Den store hue nåede en vægt på 76 gram, mens der kun gik 66 gram til den mindre. Til begge huer er brugt rester af mængder fra 2 til 17 gram


Strikkepinde: Rundpinde str 3 og 3.25 mm.


Størrelse: Den store nåede en omkreds på 70 centimeter – selv et stort hovede er ikke så stort. Den mindre passer forhåbentlig. Jeg har ikke hørt andet, og selvom den sidder tæt på Emilie, sidder den bestemt ikke stramt.


E.L.F. Cap

E.L.F. Cap


Bemærkninger: Den store strikkede jeg efter opskriften – bortset fra de ekstra masker.

Jeg startede med et opslag på 156 masker. Hue nummer to krævede 168 masker, hue nummer tre 196 masker, hue nummer fire 168 masker og hue nummer fem 144 masker. Til hue nummer fem konstruerede jeg et nyt flerfarvemønster, brugte kun to farver og lukkede vist nok (så vidt jeg husker) noget hurtigere af.

Den mindre hue er strikket efter anvisningerne til str medium. Indtil hue nummer fire, som jeg valgte at strikke en smule anderledes. Med udgangspunkt i maskeangivelser og vendepinde, strikkede jeg 4 omgange rib – tre ret, tre vrang – strikkede huen sammen med en retpind og strikkede 8 pinde “retstrik” – en omgang ret, en omgang vrang – inden vendestrik.

Til hue nummer fem konstruerede jeg igen et nyt flerfarvemønster (kun fordi jeg ikke kunne finde det første jeg lavede) og tog ind på hver 4. omgang inden aflukning og pompom.


E.L.F. Cap


Jeg synes huerne er super fine. Jeg vil også have sådan en. I grøn.


Har du lyst til at se flere billeder af huerne, kan den lille ses her og den store lige her på Ravery.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar