lørdag den 2. januar 2016

En lyserød Viola


Viola - den lyserøde abe


Jeg kan ikke huske hvordan det lykkedes mig at bevæge mig væk fra Heidi Bears hæklede african-flower-dyr, men det gjorde jeg, og der findes altså andre derude, som designer dyr over de afrikanske blomster. Det var vist egentlig et helt andet dyr jeg havde set, men så så Emilie en abe, og sagde at sådan en ville hun gerne have – i lyserød.

Det skulle hun da have.

Så det fik hun.

Hvorefter hun proklamerede at hun gerne vil have et større dyrehold af hæklede dyr. Gerne en af hver. Og allesammen lyserøde. Den næste skal gerne være en hund.


Viola - den lyserøde abe


Aben endte med at blive rigtig fin, også selvom den er langt fra så detaljeret som Heidi Bear formår at lave sine designs. Samtidig følte jeg mig en lille smule troløs, når jeg sådan gik over til fjenden og brugte en andens mønster…

De små tommelfingre på hænder og fødder er dog geniale. Den er god til at hænge og svinge i træerne.








Design: Monk the African Flower Monkey af Nina Tearney.


Garn: Bomuldsgarn valgt mellem udvalget af lyserøde og pink nuancer. Aben er som sædvanligt stoppet med fiberfyld fra en IKEApude.

Der gik 232 gram garn til aben. Stoppet vejer den hele 352 gram.


Hæklenål: 2½ mm.


Størrelse: Den færdige abe er 37 centimeter høj.


Viola - den lyserøde abe

Viola - den lyserøde abe

Bemærkninger: Det er en meget simpel opskrift, som var forholdsvis let at gå til. Forholdsvis, fordi jeg lige skulle vænne mig til en anden måde at forklare, end jeg vant til. De mange billeder som Heidi Bear krydrer sine opskrifter med, udeblev, og dermed krævede opskriften en smule mere omtanke.

Jeg valgte at hækle aben sammen undervejs. I stedet for, som opskriften angav, at sy den sammen til sidst.

Jeg valgte også at indsætte en ekstra sekskant mellem hovede og krop. Om det betyder noget, aner jeg ikke. Men jeg tænkte at det ville give lidt mere hold og facon til den færdige abe.


Har du lyst til at se flere billeder af aben, kan den ses lige her på Ravery.


4 kommentarer:

  1. Eeejjjj hvor er den da bare sød {;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Lona, det var sjovt, for den var overhovedet ikke sød, før arme og ben kom på :)

      Slet