søndag den 4. februar 2018

Helt simpelt - eller hvordan man aer en dør


Min skulder er ikke helt i orden endnu. Den knager og giver sig. Der er dage, hvor jeg helt glemmer det gør ondt, og dage, hvor jeg ikke er i tvivl.

Bedring - helt sikkert - men langsomt.


Lotte kom i tanke om en simpel øvelse, hun lærte af en fysioterapeut for år tilbage. Dengang hendes skulder var helt af lave, og hun ingenting kunne. En øvelse af den art, der ikke skal gøre ondt, ikke skal forceres, men som på forunderlig vis gør en forskel.

Jeg kalder det at ae en dør. En dør er bedst, for den er glat. Lange ærmer er også en god ide, for så glider armene bedre.







Jeg fik Anders til at tage et par billeder, der forhåbentlig er mere informerende end et par tegninger af en tændstikmand ville være. Ikke af en dør, for vi har sat de fleste i kælderen, klodset op for en sikkerheds skyld - hvis der skulle komme oversvømmelse. Men mod en væg, som bestemt også duer - og uden de lange ærmer, jeg lige har talt så varmt for.

Øvelsen er relativ simpel. Stil dig mod en plan flade, læg underarmene mod fladen og før dem op og ned. Flere gange. Gerne flere gange om dagen. Jeg gentager op og ned ti til femten gange ad gangen. Jeg gør det de dage, skulderen gør ondt, og de andre dage, når jeg husker det. Sjældent mere end en gang.

Det skal ikke gøre ondt. Kan armene ikke løftes mere end få centimeter, er få centimeter det der skal til. Lotte kunne ikke løfte ret højt, dengang hun lærte øvelsen, men det virkede alligevel. Jeg kunne mærke en bedring inde i skulderen bare få dage efter jeg prøvede første gang.

Nogen dage, når jeg står og kigger ind i væggen, mens armene bevæger sig op og ned og op og ned, kan jeg nærmest mærke hvordan alle de komplekse takker og tandhjul inde i skulderen falder i hak. Andre dage mærker jeg ingen bedring, men jeg fortsætter alligevel, for jeg bilder mig ind, at jeg mærker ændringen næste dag, eller næste dag igen.


Så hvis din skulder gør ondt, prøv eventuelt at ae en dør - eller en væg. Bare en lille smule. Det kunne være det også hjælper dig. Jeg har svært ved at tro, det kan gøre ondt værre.





2 kommentarer: